پیدایش، سرمایه گذار استارت آپ شما

۲۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

طبق بررسی های پیدایش این گزارش آماده شده. تغییر قیمت دلار امروز مثل تمام پدیده های اقتصادی لزوما تهدید یا فرصت نیست و بستگی به شرایط استفاده ما از آن دارد، در این مورد حوزه فناوری اطلاعات و علی الخصوص نرم افزار هم از این قاعده مستثنا نیست و تابع همین شرایط است.

 

بعنوان مثال شما شرکتی را در نظر بگیرید که در حال صادرات خدمات یا نسخه های نرم افزاری بوده است، یقینا با افزایش نرخ ارز، سودآوری این شرکت نیز چند برابر شده است و یا برعکس، شرکتی که بیشتر بیشتر در حوزه واردات بوده و محصول خود را بر اساس موارد اولیه وارداتی تولید خواهد کرد، این شرکت با چالش زیادی برای فروش محصولات خود روبرو خواهد بود و نوسانات ارز شاید حتی این شرکت را به ورشکسته نماید. بهرحال چه در نرم افزار و چه در سایر حوزه ها، ثبات نرخ ارز و تورم قابلیت برنامه ریزی بهتری به شرکت ها خواهد داد.

 

تاثیر تاثیر دلار امروز بر روی برنامه های استراتژیک و نرخ سرمایه گذاری :

استارتاپ ها مجبور به درنظر گرفتن «بازده سرمایه‌گذاری» (ROI) هستند. سرمایه گذاران یا شتابدهنده ها بهرحال به منظور افزایش دارایی های خود در یک استارتاپ نرم افزاری سرمایه گذاری کرده اند و قطعا منتظر هستند. اینکه تغییر قیمت دلار استارتاپ ها را از ارائه برنامه مدون بازده سرمایه گذاری امتناع می دهند در برابر اینکه خیلی از سرمایه گذاران دیگر نمی توانند به استاراتاپ ها که غالبا در حوزه نرم افزار هستند اعتماد کنند، احتمالا خیلی مهم نباشد. باید پذیرفت در کنار همه مواردی که برای شروع، رشد و بلوغ استارتاپ مهم است، سرمایه مادی نیز بسیار حائز اهمیت است و نوسانات ارز باعث درهم شکستن تعداد بسیار زیادی از استارتاپ ها خواهد شد.

 

تاثیر نوسان ارز بر روی بازاریابی و تبلیغات :

بسیاری از استارتاپ های نرم افزاری در جهت رشد و پشرفت به دنبال بازاریابی و تبلیغات آن لاین هستند. مثل تمام کسب و کارهای دیگر، استارتاپ های نرم افزاری هم برای ارائه برنامه خود به مردم و استفاده کننده ها نیاز به تبلیغات و بازاریابی دارند، بازاریابی های آفلاین که عموما پر هزینه هستند و البته شاید در ابتدای راه چندان تاثیر هم نداشته باشند و بیشتر شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری دنبال تبلیغات آنلاین خواهند رفت.

تبلیغاتی مثل «موبایل پوش نوتیفیکیشن»، « گوگل ادوردز»، «ایمیل مارکتینگ» و… همگی با قیمت دلار امروز محاسبه می گردد و شرکت ها مجبور هستند چند برابر مبلغ پیش بینی شده برای هر کدام از این تبلیغات ریال بپردازند. عموما عدم پرداختن به تبلیغات موجب شکست می شود و البته با این نرخ ارز هم پرداختن به تبلیغات احتمالا تمام محاسبات پیش بینی شده را بهم می ریزد.

 

تاثیر تغییر قیمت ارز بر روی جذب و نگهداری منابع انسانی :

کسانی که کار بی هیجان و روتین را دوست دارند عموما جذب دولت می شوند واستعداد ها ریسک می کنند و استارتاپی را راه اندازی می کنند، اما باید به این سوال پاسخ داده شود:

یک نخبه و استعداد که ذهنی پر از نو آوری و خلاقیت دارد، وقتی نمی تواند حتی برای فردای خود برنامه ریزی کند آیا انگیزه ای برای ماندن دارد یا به هر نحوی دنبال مهاجرت است ؟

اینکه بخواهیم تشخیص دهیم با تغییر قیمت دلار استارتاپ های کمتری شروع به کار می کنند خیلی سخت است اما شاید بتوانیم مطمئن بگوییم تعداد شکست استارتاپ ها با توجه به نرخ و نوسان ارز به شدت بیشتر خواهد شد، سرمایه گذارن کمتری این ریسک فوق العاده زیاد را خواهند پذیرفت و درنهایت شاید به این نتیجه برسیم که نوسانات ارز به اشتغال ضربه به شدت مهلکی را خواهد زد.

 

تاثیر قیمت دلار امروز بر روی زیرساخت ارائه خدمات :

تمام شرکت های نرم افزاری اعم از استارتاپ و .. نیاز به زیر ساخت به منظور ارائه خدمات دارند، خرید لیسانس نرم افزار ها، خرید سرور و زیر ساخت سخت افزاری که مستقیم با قیمت دلار امروز قیمت گذاری می شود به کنار حتی خیلی از خدماتی که داخل کشور نیز ارائه می گردد مشمول نوسانان و البته افزایش نرخ ارز شده و حتی فروش را برای شرکت های قدیمی حوزه نرم افزار نیز سخت کرده چه برسد به شرکت هایی که به تازگی می خواهند خدمات خود را ارائه دهند.

اگر بخواهید از سرور ضعیف تر یا نرم افزار کرک شده استفاده کنید، پذیرفتید خدمات با کیفیت پایین ارائه دهید و شاید همین مورد سنگ بنای نابودی پروژه و شرکت شود و اما اگر بخواهید سرویس خوب بگیرد و نرم افزارا های دارای لیسانس را تهیه کنید پذیرفتید که شاید سود دهی شرکت را مدت ها عقب بیندازید و حتی بیم ورشکستگی را داشته باشید.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/peidaiesh-news/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%d8%a7/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

برای تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق یا هر نوع دیگری از کسب وکارهای نوین از کجا باید شروع کرد و به کجاها باید مراجعه کرد؟ از چه خدمات و تسهیلاتی می توان بهره گرفت و از مشاوره چه کسانی می توان استفاده کرد؟ استارتاپ به واقع چیست و آیا برای راه اندازی آن، باید شخصیت حقوقی داشته باشیم؟ این ها پرتکرارترین سوالاتی هستند که از هر فردِ فعال در این حوزه پرسیده می شود و ما در این مقاله درصدد گرداوری پاسخ های قابل استنادی هستیم تا راهگشای تازه واردان به این عرصه باشد.

 

استارتاپ چیست آیا برای راه اندازی استارتاپ، باید شخصیت حقوقی داشته باشیم؟

قبل از ورود به موضوعِ “گام های نخست در تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق” و همچنین برای اثرگذاری بیشتر مقاله، لازم است که از همین ابتدا در مورد معنای استارتاپ به یک تعریف اجمالی و مشترک برسیم چرا که بیشتر تازه واردانِ این عرصه به اشتباه هر کار جدیدی را استارتاپ تلقی می کنند و سوالاتی از این دست که آیا استارتاپ یک شرکت است؟ کجا باید آن را ثبت کنیم و چه مجوز هایی باید بگیریم؟ بسیار پرسیده می شود.

 و اما پاسخ ما به این دوستان؛

استارتاپ (Startup) به یک مشارکت و یا یک سازمان موقت گفته می شود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کارِ مقیاس پذیر (scalable) و تکرار پذیر(repeatable) و سودآور (profitable) راه اندازی می شود. پس با این حساب هر ایده ی جدیدی استارتاپ به حساب نمی آید. همچنین استارتاپ، شرکتی از انواع شرکت های قابل ثبت و شخصیتی حقوقی محسوب نمی شود بلکه تنها بر اساس ویژگی های خاصش، یک نوع از انواع کسب و کارها می باشد که در ادامه و با پیشرفتِ کار و زمانی که ایده بال و پر گرفت، می تواند برای گسترش فعالیت هایش با ثبت شرکت، صاحب یک شخصیت حقوقی شود.

 

یک ایده خوب به ذهنم رسیده است، از کجا باید شروع کنم؟

یکی از سوالاتی که خود من برای یافتن پاسخش یک روز تمام در نمایشگاه الکامپِ ۹۷ غرفه به غرفه و قلم و کاغذ در دست به دنبال جواب هایش گشتم و تیکِ اورکا (یافتم) مقابلش زدم همین بود چرا که واقعا نمی دانستم برای تحقق ایده ام قدم اول را چگونه و از کجا بردارم. اطلاعاتی که از سرچ های اینترنتی بدست آورده بودم تنها در مورد ایده پردازی، چیستی استارتاپ و تفاوت هایش با کسب و کارهای دیگر بود اما به کلی در نحوه شروع کار، داشتن شخصیت حقوقی یا حقیقی، گرفتن مجوزهای لازم و شناخت سازمان ها یا شرکت های مرتبط بسیار سردرگم بودم و از این حیث کاملا با دغدغه ی دوستانی که با ایده ای در دست در ابتدای مسیر نوآوری هستند، آشنایم. پس با من همراه شوید.

 

قدم اول در تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق

زمانی که یک فرد ایده ای به ذهنش می رسد که در حیطه تخصصی و علاقمندی اش است (که اگر نیست بهتر است در پیگیریِ آن تجدیدنظر کند) می بایست تحقیقاتی در مورد نمونه های مشابه داخلی و خارجیِ ایده خود، تفاوت ها و مزیت هایش با آن ها انجام دهد تا به وضوح و یک دید کلی نسبت به ایده خود برسد. این مرحله بسیار مهم است چرا که هم آگاهی شما را نسبت به موضوعی که قصد ورود بدان دارید را بیشتر می کند و هم از چم و خم بازار و راه های رفته توسط دیگران مطلعتان می کند. در واقع با این کار و در مرحله ی اول از تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، بسیاری از ایده ها به صاحبان خود می گویند که چند مرده حلاجند و تکلیف را مشخص می کنند.

تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق

پس از اینکه اشراف کلی به ایده تان یافتید به فضا و افرادی نیاز پیدا خواهید کرد که بتوانند از جنبه های مختلف درامدی، کشش بازار، شناسایی بازارِ هدف، شبکه سازی و… شما را راهنمایی کنند چرا که هر ایده ی جدیدی لزوما سودآور و ارزش آفرین نیست و مهمتر از آن، کسب وکارهای جدید عموما از تخریب خلاق (Creative Destruction) ناشی می شوند بدین معنا که یک ساختارشکنی در روش سنتی و همیشگیِ انجامِ یک کار به وجود می آورند از اینرو پر واضح است که مسیرِ تحقق این ایده ی جدید، خود نیز جدید است و دانسته های قبلیمان کفافِ برخورد با مسائل تازه در دنیای ناشناخته ی پیشِ رو را نمی دهد پس برای کاهش میزان سعی و خطاها، همراهیِ فعالانِ این حوزه نیاز است.

 

برای پیشبردِ ایده ام به کجا مراجعه کنم و از چه کسی مشاوره بگیرم؟

خبر خوب اینکه ادبیات کارآفرینی و ارزش آفرینی به گفتمانِ غالبِ جامعه ایران تبدیل شده است و نگاه علمی، فناورانه و خلاقانه به موضوعات، نه تنها در محافل دوستانه و شرکت های خصوصی که در محافل دولتی و سیاست گذاری ها نیز نقل مجلس شده است. از اینرو اقدامات زیادی هم از جانب بخش خصوصی و هم بخش دولتی در راستای اعتلای این امر و تبدیل ایده های جدید به استارتاپ های موفق، صورت گرفته است و فرصت ها و مکان های فراوانی برای مشتاقانِ این عرصه فراهم شده است. در این بین از راه های مختلفِ پرورش ایده و به منصه ظهور رساندن آن، ما به انتخاب چهار روش زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

مراجعه به پارک های علم و فناوری – مراجعه به مراکز رشد – مراجعه به شتابدهنده ها و شرکت در استارتاپ ویکندها

پارک های علم و فناوری (science and technology park)  که عمدتا دولتی بوده و در کنار مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی با هدف پر کردن فضای خالی بین تحصیلات آکادمیک و بازار کار راه اندازی می شوند و وظیفه ی اصلی آن ها تسهیل ارتباط بین شرکت‌ها، کارآفرینان و متخصصان و ایجاد محیطی برای تقویت فرهنگ، نوآوری، خلاقیت و در نهایت تجاری سازی نوآوری ها می باشد.

مراکز رشد (incubator)را پس از پارک‌های علم و فناوری می‌توان از لایه های بعدی نهادهای تقویت‌کننده نوآوری دانست که می تواند خصوصی، مردم‌نهاد و یا دولتی باشد و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، مشاوره ها و … زمینه تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار را فراهم سازد. همچنین مراکز رشد برای تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، غالبا تجهیزات و محوریت های خود را مدنظر قرار داده و زمان و منابع خود را صرف استارتاپ های محلی و تخصصی می کنند، به عنوان مثال مرکز رشدِ یک دانشکده معماری و شهرسازی، غالبا به پرورش ایده ها و کسب و کارها در زمینه معماری و شهرسازی می پردازد.

شتابدهنده ها (accelerator) غالبا شرکت های خصوصی بوده و با ارائه خدمات و پشتیبانی هایی کمی متفاوت تر از مراکز رشد و برگزاری دوره‌های فشرده ی حمایتی در نقش کاتالیزور ظاهر می شوند و قصد تسریع موفقیت و پیشرفت شرکت‌های نوپا را طبق برنامه ای مدون و از پیش تعیین شده دارند و این در حالیست که مراکز رشد از پیش رایج بوده‌اند و شتاب‌دهنده‌ها پدیده‌ای نوظهور محسوب می شوند.

تفاوت بارزی که بین مراکز رشد و شتابدهنده ها در نحوه کمک به تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، دیده می شود در نحوه حمایت مالی آن هاست به این صورت که شتابدهنده بر اساس دریافت درصدی از سهام استارتاپ، سرمایه به آن تزریق می کند. از اینرو مسئولیت پذیری بیشتری در ارائه خدمات و تسهیلات به استارتاپ ها و در به ثمر رساندنشان دارند. به همین جهت ورود به شرکت های شتابدهنده و برخورداری از حمایت های آنان کمی دشوار و در عین حال پربازده تر می باشد چرا که شتابدهنده باید از بین استارتاپ هایی که از سرتاسر کشور درخواست ارسال کرده اند بهترین ها را انتخاب کند و همچنین سرمایه گذاری بر هر کسب و کار نوپا به منزله سرمایه گذاری برای آینده خود شتابدهنده نیز می باشد.

تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق

نکته ۱:تسهیلات و حمایت های متنوعی شامل حال افرادِ پذیرفته شده در هر کدام از سه مکان یاد شده می باشد که از حوصله این متن خارج است اما برای اثربخشی بیشتر مقاله، توصیه می شود که حتما به فراخور شهری که در آن هستید و امکاناتتان به این مراکز مراجعه کرده و پیگیر ایده خود باشید. فی الحال رویکرد توسعه پایدار و همدستیِ علم، عمل و نوآوری بسیاری از سیاست گذاری های داخلی و خارجی را تحت الشعاع خود قرار داده است و تمام موارد یاد شده دقیقا در همین راستا به فعالیت می پردازند.

نکته ۲: براساس ماهیت و موضوعی که هر استارتاپ حول آن فعالیت می کند، باید مجوزهایی اخذ نماید که به علت تنوع در گستره ی فعالیتی آن ها اشاره ای به آن نمی کنیم اما قابل ذکر است که یکی از مهم ترین خدماتی که پارک ها، مراکز رشد و شتابدهنده ها به استارتاپ ها ارائه می دهند، مشاوره و ارائه اطلاعات لازم در زمینه اخذ مجوزهای مورد نیاز است.

استارتاپ ویکندها (startup weekend) رویدادهای کارآفرینی هستند که به کرات در همه ی شهرها با حامیان مالی و اعتباری متعددی از قبیل شتابدهنده ها، مراکز رشد و… برگزار می شوند. افراد با شرکت در این رویدادها می توانند به طور فشرده و در طی ۵۴ ساعت، تیم سازی کرده و با مهمترین ملزوماتِ راه اندازی یک کسب وکار و تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، آشنا شوند. همچنین نکته حائز اهمیتِ شرکت در استارتاپ ویکندها حمایت حامیانِ رویداد، از ایده ها و تیم های برگزیده است که مسیر رشد کسب و کار را تسهیل می کند.

تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق

و در انتها؛

اگر قصد تجربه فضای استارتاپی در خارج از کشور را دارید استیشن اف (Station F)  و سیلیکون ولی (Silicon valley) تَرین های جهان می باشند که در این مقاله تنها گوشه چشمی به جذابیت های دلبرانه این دو می اندازیم و توضیحات تکمیلی را موکول به مقاله های اختصاصیِ آن ها می کنیم.

از استیشن اف (Station F) همین بس که در حال حاضر بزرگترین پردیس استارتاپی جهان می باشد و تمام آنچه از شروع تا توسعه یک استارتاپ نیاز دارید را زیر یک سقف در پاریس، برای شما گرد آورده است و سیلیکون ولی (Silicon valley) هم که سردمدار و نقطه شروع بسیاری از شرکت های فناورِ مطرح دنیا همچون گوگل و اپل بوده و کعبه آمال خیلِ عظیمی از فعالان این حوزه است.

 

منبع:

https://iphold.ir/blog/how-to-develop-a-startup-idea/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

استارت آپ های جدید چه ویژگی هایی دارند؟

استارتاپ های آماده راه اندازی متناسب با اهداف و روش هایی که برای آن ها تعیین شده، ویژگی های خاصی دارند. ما در این جا به معرفی ۸ مورد از ویژگی استارتاپ های موفق می پردازیم:

۱- هدف گذاری بر اساس نیاز و خواسته مشتری مهم ترین ویژگی استارت آپ های جدید است.
۲- استارتاپ های موفق محصول یا خدمت متناسب با بازار هدفشان دارند. فروش یک محصول یا خدمت از مهم ترین ویژگی استارتاپ ها می باشد که همواره باید در رأس امور و تصمیم گیری ها در نظر گرفته بشود. زیرا چرخه حیات یک شرکت از این راه ادامه پیدا می کند.
۳- همه افراد تیم کاری استارتاپ نسبت به کارشان و هدفی که سازمان دارد بسیار پر شور و هیجان و با انگیزه هستند.
۴- از دیگر ویژگی استارتاپ ها این است که بنیان گذاران ارائه خدمت و محصولاتشان را در بازارهای کوچک تر آغاز می کنند و سپس وارد بازارهای بزرگتر می شوند.
۵- بنیان گذاران استارتاپ ها همواره در حال شناسایی فرهنگ سازمان های بزرگ تر هستند.
۶- آن ها همواره در طول مسیر رشد به صورت جدی از کارهایشان بازخورد می گیرند.
۷- آن ها بر روی اهداف و مسیرشان، متمرکز هستند.
۸- آن ها شبکه ای از ارتباطات قوی و گسترده را با همه اقشار جامعه می سازند.

برتری و ویژگی استارت آپ های جدید در مقایسه با کسب و کارهای بزرگ چیست؟

۱- بوروکراسی و سلسه مراتب سازمانی کمتر

در شرکت ها یا کسب و کارهای بزرگ دائما لایه های سازمانی و روندهای دست و پا گیر اداری در جریان است که ممکن است افراد (مراجعه کنندگان، کارمندان، مشتریان و …) را برای برقراری ارتباط با واحد مورد نظر آزار بدهد. همچنین این سلسه مراتب برای رشد خود سازمان بسیار مضر خواهد بود اما از بین بردن این بوروکراسی نیز بسیار سخت و زمان بر است . ویژگی استارت آپ های جدید نسبت به شرکت ها، عدم وجود این گونه بوروکراسی و لایه های سازمانی است.

 

۲- ترکیب تیم ها

دیگر ویژگی استارتاپ نسبت به سایر کسب وکار ها، کوچک و مختصر بودن تشکیلات آن ها می باشد.
استارت آپ های جدید معمولا با یک تیم متشکل از سه چهار نفر و یا تعداد بیشتری افراد شروع به کار می کنند و پس از مدتی که استارتاپ رشد کرد و گسترش یافت، تعداد افراد نیز بیشتر می شود و لایه های سازمانی بر اساس مسئولیت ها و برتری افراد شکل می گیرند. اما در ابتدای شروع فعالیت استارتاپ، معمولا برتری یا سمت خاصی برای افراد وجود ندارد و آن ها فعالیت خود را به صورت برابر آغاز می کنند.

 

۳- چابکی استارت آپ های جدید

اکثر سازمان و شرکت ها دارای یک قانونمندی و روند کاری تعریف شده می باشند که از کوچکترین مسئله مانند ساعت کاری تا بزرگترین موضوعات به صورت از پیش تعیین شده برای همه افراد یکسان بوده و کارمندان موظف به رعایت آن ها می باشند. اما ویژگی استارتاپ ها این است که خیلی قوانین دست و پا گیر و تکراری ندارند و افراد بر اساس اشتیاق و میل باطنی به فعالیت هایشان می پردازند.

 

۴- هویت برند استارتاپ

برندسازی یکی از ویژگی های استارتاپ ها است که همواره از همان ابتدا در اولویت قرار می گیرد و به آن توجه ویژه ای می شود، زیرا این برندسازی به نوبه خود به سرعت رشد فعالیت های استارتاپ کمک قابل توجهی می کند. در صورتی که ممکن در کسب و کارهای دیگر برند بودن و نگرش سایر مردم اصلا مورد توجه قرار نگیرد!

 

۵- قیمت گذاری رقابتی جهت سرمایه گذاری

سرعت رشد فعالیت و سودهی، از بهترین ویژگی استارتاپ ها است که همواره موجب جذب سرمایه گذاران مانند پیدایش می شود تا ریسک راه اندازی یک کسب وکار نوپا را بپذیرند ولی بتوانند به آن سود بالا دست پیدا کنند.

حال شما می توانید در شخصیت و کسب و کار خود جستجو کنید و ببینید آیا ویژگی های شما و کارتان شبیه استارت آپ های جدید است یا شبیه شرکت های بزرگ و کند!

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%aa%d8%b9%d8%b1%db%8c%d9%81-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

 احتمالاً این سؤال برای شما به وجود آمده است که چگونه یک سرمایه گذار مناسب پیدا کنیم؟ آیا می‌توانیم به هر کسی با هر حجم سرمایه مالی اعتماد کنیم؟ ممکن است برخی از نهادها مانند بانک‌ها یا حتی پارک علم و فناوری که دولتی هستند از سطح اطمینان بالاتری برخوردار باشد و اعتماد کردن به آنها آسان‌تر باشد. اما راهکارهای زیر در حوزه مفهوم استارت آپ می‌تواند به شما کمک کند:

 

-گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را بشناسید

 وقتی که برنامه اصلی شما راه‌اندازی یک استارت آپ بر اساس یک ایده خام است، طبیعتا شما نمی‌توانید به هر نوع سرمایه‌گذاری و با هر حجم مالی اعتماد کنید. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید سرمایه مالی شما از چه مسیری تأمین شود.

  • آیا می‌خواهید از وام‌های بانکی استفاده کنید؟
  • آیا در بین دوستان و آشنایان شما سرمایه کافی برای این پروژه وجود دارد؟
  • آیا در نهایت ممکن است به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز داشته باشید؟
  • آیا می‌خواهید کسی در پروژه شما دخالت داشته باشد؟
  •  آیا احساس می‌کنید که در یک دوره زمانی مشخص می‌توانید وام یا بدهی را بازپرداخت کنید؟
  •  آیا سرمایه‌گذار را در سود و زیان شرکت خود دخالت می‌دهید؟

اگر شما بتوانید به این سؤالات به طور واضح و دقیق پاسخ دهید، به احتمال زیاد تعداد زیادی از گزینه‌های شما حذف خواهند شد و تنها به چند مورد محدود خواهید رسید که قضاوت کردن در مورد آنها ساده‌تر است. البته توجه داشته باشید که در هر مسیری باید راه برگشتی نیز وجود داشته باشد تا امکان استفاده از هر ابزاری را پیدا کنید.

 

- یک لیست از سرمایه‌گذاران تهیه کنید

 فرض می‌گیریم که مرحله قبل را به طور کامل انجام داده‌اید. در اینجا شما احتمالاً به چند گزینه می‌رسید که هر کدام از این گزینه‌ها ممکن است در یکی از پنج دسته فوق قرار گیرند. یک جدول طراحی کنید و در این جدول 5 گروه سرمایه‌گذار را مشخص کنید و تعیین کنید که هر کدام از آنها در نهایت چه نقشی در پروژه شما خواهد داشت. اگر بتوانید این مرحله را به درستی و با تصمیم گیری مناسب انجام دهید، یعنی به طور دقیق آنها را دسته بندی کرده‌اید و می‌توانید گام بعدی خود را با اطمینان بیشتری بردارید.

 

- جلسه مصاحبه بگذارید و با سرمایه‌گذاران صحبت کنید

 یکی از مهمترین ابزارهایی که یک کار آفرین در مسیر راه اندازی استارتاپ باید داشته باشد، توانایی در مذاکره و مصاحبه است. در اینجا، شما باید با تمامی سرمایه‌گذاران نوشته شده در فهرست خود مذاکره کنید و از آن‌ها وقت برای مصاحبه بگیرید. با توجه به اولویت خود، به نوبت به سراغ این افراد بروید و با آنها در مورد پروژه خود و نتیجه آن صحبت کنید. سعی کنید که هدف اصلی خود را شرح دهید و به طور واضح و شفاف از آنها بخواهید که هدف خود را در مورد این سرمایه‌گذاری به شما اعلام کنند. حضور در این مصاحبه هنر شما را نشان می‌دهد و حتی ممکن است ایده‌ها و طرز فکر برخی از سرمایه‌گذاران باعث شود که روش اولیه خود را کنار بگذارید و به سراغ یک صفحه جدید بروید.

- توافقات خود را قانونی کنید

به قول قدیمی‌ها «حرف باد هواست». این می‌تواند یکی از بهترین توصیه‌ها و مشاوره‌ها در راه اندازی یک پروژه باشد. شما احتمالاً در طول مسیر خود با افراد زیادی مواجه خواهید شد که همه آنها شما را به سمت جلو سوق می‌دهند و احتمالاً قول‌های متعددی در مورد مساعدت مالی و امکانات دریافت می‌کنید، «این در ذات مفهوم استارت آپ است».

اما مطمئن باشید که در مراحل سخت و پیچیده کار، بیشتر این افراد حرف خود را پس گرفته و حتی نمی‌توانید آنها را پیدا کنید. در مورد سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی استارت آپ این موضوع بسیار خطرناک‌تر است و حتی ممکن است به شکست پروژه شما بیانجامد. پس اگر با یک سرمایه‌گذار صحبت می‌کنید و با آنها به توافق می‌رسید، حتماً تمامی توافقات خود را به صورت مکتوب و در قالب یک قرارداد بیاورید و از آنها بخواهید که به قرارداد خود تا انتهای کار پایبند باشند.

 

- تولید انبوه را شروع کنید

در این مرحله تجارت شما کم کم مفهوم استارت آپ به خود می‌گیرد و تقریباً می‌توانیم آن را به عنوان یک شرکت نوپا معرفی کنیم. طبیعتاً در مراحل قبل بررسی‌هایی در مورد نمونه‌های اولیه و پایه صورت گرفته است و با توجه به بازخوردهای دریافتی، تغییراتی در محصول‌ها یا در خدمات به وجود آمده است. همچنین حضور سرمایه‌گذار باعث می‌شود که اعضای تیم با روحیه بهتری وارد فرآیند تولید شوند و باید مقدمات لازم برای تولید انبوه فراهم شود. البته، تولید انبوه باید در چند فاز صورت گیرد تا روند کنترل هزینه و درآمد به شکل مناسبی انجام گیرد.

 

 - تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید

آخرین مرحله‌ای که روند رو به رشد استارت آپ را به قله می‌رساند، مرحله تبلیغات و بازاریابی است. در مراحل قبل:

  • یک محصول تولید شد،
  • در معرض دید افراد زیادی قرار گرفت،
  • نقاط قوت و نقاط ضعف آن دیده شد،
  •  تغییراتی در آن به وجود آمد،
  •  یک سرمایه گذار برای شروع کار پیدا شد،
  •  تولید انبوه آن در چند فاز انجام گرفت،
  •  و اکنون زمان فروش و عرضه آن به مشتریان فرا می‌رسد.

تبلیغات و بازاریابی یعنی آگاهی مردم و مشتریان نسبت به یک برند. محصول یک استارت آپ تا زمانی که فرایند تبلیغات و بازاریابی بر روی آن انجام نگیرد، نمی‌تواند در بازار با سایر رقبا بجنگد. از طرفی، مشتریان نیز تمایل چندانی به استفاده از چنین محصولاتی ندارند. پس در این مرحله، یک تیم استارت آپی باید به سراغ یک شخص بازاریاب بروند و از آنها بخواهند که محصول تیم را تبلیغ کنند. راهکارهای مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که برخی از آنها به صورت تبلیغات اینترنتی و برخی نیز به صورت تبلیغات محیطی هستند که با توجه به دسترسی گروه، ممکن است یک یا چند مورد از آنها انتخاب شود.

 

منبع:

https://modireweb.com/what-is-the-startup

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

اسپانسر شرکت های استارت آپ، در واقع یک توافق شرکتی بین دو نهاد با هدف سود دو جانبه می باشد. یا به عبارت دیگر روابط حمایتی متفاوت و تکامل یافته است به صورتی که سود هم مادی و هم سازمانی باشد. علاوه بر این، زمانی که اعتماد ساخته می شود و منافع متقابل واضح است، رابطه در طول زمان عمیق تر می شود. در این مرحله، “حمایت مالی” اسپانسر استارتاپ تبدیل به “مشارکت” می شود. داشتن یک اسپانسر استارتاپی خوب می تواند راهی قدرتمند برای افزایش سرعت کسب و کار جدید باشد.

 

مزایای کمک گرفتن از اسپانسر شرکت های استارت آپ چیست؟

مزایای بهره گیری از یک اسپانسر استارتاپی، عموما شامل موارد زیر می شود:
– رشد کسب و کار
– رشد سهم بازار
– برند سازی نام تجاری و یا ایجاد نام تجاری مشترک
– مزایای بازاریابی
– مشارکت جوامع
– توسعه کارکنان و انگیزه
– دسترسی به شبکه های دولتی، تجاری و اجتماعی
– همکاری و نوآوری مشترک
در انتها وقتی که مشخص شود که کدام کسب و کار برای اسپانسر شرکت های استارت آپی جذاب است، پیشنهادات مطرح شده و طرفین به توافق می رسند.
هر اسپانسر استارتاپی با فرصت های مختلفی جذب می شود. بنابراین کارآفرینان باید پیشنهاد خود را برای جذب حامی، در ابتدای امر مشخص کنند.

 

آیا اسپانسر شرکت های استارت آپ همان سرمایه گذار استارتاپ است؟

در جواب این سوال، خیلی کوتاه و صریح می توانیم بگوییم : نه!
در واقع اسپانسر شرکت های استارت آپ یک نهاد، شرکت یا سازمان است که در ازای دریافت پول یا سودی مشخص، به تبلیغ استارتاپ مورد نظر می پردازد اما سرمایه گذار استارتاپ مثل پیدایش، همان طور که از نامش پیداست وارد برنامه های کارآفرینان منتخب می شود و سرمایه ای مشخص را وارد کار می کند تا امور با سرعت و راندمان بالاتری پیشرفت کند.
وقتی سرمایه گذار استارتاپ پولی را تزریق می کند، یک مقدار از درصد سهام کل استارتاپ را دریافت می کند و به ازای آن درصد معین شده، کاملا در سود و زیان سهیم می شود. اما اسپانسر شرکت های استارت آپ این گونه نیست! اسپانسر استارتاپ در زیان شریک نمی شود و حتی اگر به اعتبار و نام آن آسیبی وارد بشود قرارداد را فسخ می کند و یا حتی در برخی موارد می تواند خسارت لطمه خوردن به نامش را نیز دریافت کند.
یک سرمایه گذار در هر برهه زمانی می تواند وارد استارتاپ بشود و در ادامه راه با کارآفرینان همکاری نماید، اما اسپانسر شرکت های استارت آپ، به طور معمول پس از راه اندازی و پیشرفت اولیه استارتاپ شروع به تبلیغات می کند.

 

کدام مدل استارتاپ ها برای یک اسپانسر شرکت های استارت آپ جذاب هستند؟

با بررسی اجمالی برندهای برتر استارتاپ ها به راحتی متوجه این موضوع می شویم که اغلب آنها وجه اشتراک زیادی دارند.
به طور مثال آن ها چیزی ارزشمندی را تولید کرده اند و یا ارزش جدیدی را فراهم آورده اند و یا برای بهبود محیط زیست قدمی برداشته اند. این گونه استارتاپ ها برای اکثریت مرد جامعه جذاب شده و اسپانسر شرکت های استارت آپ نیز به شدت استقبال می کند.
وقتی بررسی می کنیم، می بینیم که یک الگوی جالب برای انگیزه های مردم جامعه وجود دارد. اکثر مردم به چیزهایی که از عشق، اشتیاق، مهربانی، کنجکاوی و نیاز های روانی که دارند، جذب می شوند. این قدرت های داخلی، راه حل های عالی و الهام بخش بسیاری از آن ها را فراهم می کند. کارآفرینان باهوش نیز از این فرصت ها استفاده کرده و علاوه بر جذب توجه آحاد مردم به جذب اسپانسر استارتاپ مورد نظر خود می پردازند.
علاوه بر این، انواع مدل های اسپاسر استارتاپی چیزی شبیه به هم دارند. آن ها ارزش را دنبال می کنند. اگر کاری که انجام می دهید برای همه اقشار ارزشمند است، اسپانسر شرکت های استارت آپ حتما به دنبال شما می آید و شرایط ویژه را به شما پیشنهاد می کند تا بتواند از این فرصت ناب در جهت افزایش اعتبار خود استفاده کند.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

در این جا به معرفی پنج ترفند مفید جهت ملاقات و انتخاب سرمایه گذار استارت آپ مناسب شما پرداخته شده است:

۱- ساخت یک پروفایل مناسب برای سرمایه گذار استارتاپ

یک پروفایل مناسب یک راه کار عالی برای یافتن سرمایه گذار استارت آپ است و در واقع به سرمایه گذار استارت آپ کمک می کند تا شما را بهتر بشناسد. این پروفایل همانند یک نمایه از جمله اطلاعات خاص در مورد شرکت، محصول و اعضای تیم و … برای افرادی به همکاری در فضای شما علاقه مند هستند تهیه می شود و برای شما شانس پیدا کردن همکاران و سرمایه گذاران مناسب را بیشتر می کند.
بعد از این که این پروفایل یا رزومه را آماده و همه چیز را در آن پر کردید، فایل خود را با دوستان و آشنایان حرفه ای به اشتراک بگذارید و از آن ها بخواهید که اطلاعات شما را در شبکه های اجتماعی خود بفرستند. هنگامی که افراد از پروفایل شرکت شما و یا پروفایل شخصیتان ( مثلا اینستاگرام و یا در لینکداین و ….) پیگیری می کنند، این فایل ها را به دیگران نشان می دهند. وقتی این فایل و ارسال آن ها تمام شد می توانید برای هر یک از افرادی که از پروفایل شما بازدید کرده اند یه پیام خصوصی بفرستید و آن ها را به جلسه دعوت کنید. این کار منجر به برگزاری جلسات مفید با چندین سرمایه گذار استارتاپ می شود.

 

۲- مشخص کنید به دنبال چه سرمایه گذاری هستید.

در میان حوزه سرمایه گذاری ها، دو روش  که در ادامه ذکر می کنیم رایج ترین نوع سرمایه گذاری هستند؛

– سرمایه گذاری که در جهت اهدافی مشخص به کسب و کار شما وام تجاری بدهد مثلا برای خرید برخی امکانات و تجهیزات

– سرمایه گذاری که کسب وکار شما را ساپورت مالی کند و در ازای آن مالک بخشی از کسب و کار و سود های آینده و… شود.

به طور کلی ابتدا باید مشخص کرد که دنبال چه نوع سرمایه گذاری هستید و مطابق با شرایطتتان دنبال سرمایه گذار مناسب باشید.

 

۲- ایجاد یک فهرست استراتژیک از سرمایه گذاران که می خواهید با آن آشنا شوید

با توجه به اینکه هر کدام از این جلسات ممکن است منجر به سرمایه گذاری شود، بهتر است که در ابتدا دایره ارتباطات خود را تا جایی که امکان دارد، به وسیع ترین شکل ممکن انتخاب کنید. اما با توجه به این که بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر سرمایه گذار استارت آپ وجود دارند و ملاقات با همه آن ها وقت زیادی از شما می گیرد، می توانید تلاش های اولیه خود را بر روی ۳۰-۵۰ سرمایه گذار استارت آپی که به احتمال زیاد مناسب برای شرکت شما هستند، متمرکز کنید. (بعدا هم می توانید لیستتان را گسترش دهید.)
کارآفرینان همکار یک منبع ارزشمند برای کمک به شناسایی سرمایه گذاران بالقوه و علاقه مند به استارت آپ شما هستند. به طور مثال برای انتخاب بهترین سرمایه گذار استارت آپ، می توانیم از آن ها مشکلاتی که در این راه وجود دارد یا کسانی که به طور فعال سرمایه گذاری نمی کنند را پرس و جو کنیم.
در این فرآیند، می توانیم لیستی از حدود ۴۰ سرمایه گذار استارت آپ که فکر می کنیم برای ما مفید هستند را انتخاب می کنیم و همه آن ها را به یک صفحه گسترده ( مثلا یک وبلاگ و …) وارد می کنیم و سوالات و اطلاعاتمان را ( از قبیل : زمان شروع به کار، نحوه ارتباطات متقابل، سرمایه گذاری های آموزشی، سایر سرمایه گذاری های مربوط به استارت آپ، مکان و هر یادداشتی بود) را در آن جا ثبت می کنیم.

 

۳- ایجاد شبکه های ارتباطی خود با سرمایه گذاران استارت آپ

از آنجا که سرمایه گذاران پیشنهادات بسیار زیادی را دریافت می کنند، اغلب به ایده ها و یا استارت آپ هایی که از طرف شرکت های آشنا با یک تماس مشترک معرفی می شوند، بیشتر استقبال می کنند. ( به طور مثال اگر به کارمند فعلی مراجعه کنید، می بینید که چه قدر کارمند متقاضی برای شغل فعلی شرکت شما وجود دارد.) بنابراین ازدوستان و آشنایان خود بخواهید که با یک تماس شما را به سرمایه گذار استارتاپ که می شناسند معرفی کنند.
بعد از ارسال پیام معرفی، اگر بعد از یک هفته صدای شما را شنیدند، پیگیری سریع را ارسال کنید. به طور مثال می توانید اخباری را برای اشتراک بگذارید (به عنوان مثال، نحوه راه اندازی محصول، اهداف کلیدی قابل دستیابی در آن و…) و سپس پیگیری کنید. این کار را در مورد سرمایه گذاران که با آن ملاقات کرده اید، نیز می توانید اعمال کنید.

 

۴- به طور ذهنی مقدمه ی خود برای جلسه با سرمایه گذار استارتاپ طراحی کنید

احتمالابه برخی از سرمایه گذار استارت آپ نمی توانید خود را معرفی کنید. بنابراین در این صورت فقط باید در مورد کسانی که به آن ها دسترسی پیدا می کنید متفکرانه و هوشیار باشید.
برای ارسال ایمیل های معرفی، خیلی دقت کنید و متن هایی را انتخاب کنید که به سرمایه گذار استارت آپ ثابت کند شما فقط صد ها ایمیل سرد را برای سرمایه گذاران ارسال نمی کنید.
با انجام این کار می بینید، حتی پس از اینکه یک سرمایه گذار استارت آپ مناسب برای کارتان پیدا کردین و بودجه مورد نیازتان تزریق شد، بسیاری از سرمایه گذاران هستند که شما موفق نشده اید که با آن ها همکاری کنید اما ارسال این ایمیل ها ( یا پیام در هر شبکه اجتماعی) باعث شده است که آن ها شما را به خوبی بشناسند.

 

۵- به سرمایه گذار استارتاپ یک دلیل محکم برای همکاری با شما بدهید

همانطور که شما می خواهید یک یا چندین سرمایه گذار استارت آپ بزرگ پیدا کند، سرمایه گذاران نیز می خواهند کارآفرینان پویا را پیدا کنند، به این معنی که بازخورد در هر دو جهت می رود. بنابراین، مطمئن باشید که در این مرحله برای پیدا کردن سرمایه گذار استارت آپ (پیدایش) هرچه قدر بیشتر زمان صرف کنید برای پیشرفت در مراحل بعدی کارهایتان راحت تر هستید.

در نهایت حتی اگر بهترین تاکتیک های جذب سرمایه گذار استارتاپ را پیاده کرده اید، باز هم خود را برای شنیدن نه آماده کنید. همچنین باید خود را قوی کنید و ارزش کار و زحماتتان را بدانید و حتی به بعضی از سرمایه گذاران استارت آپ اجازه ندهید که به شما بپیوندند، اما هرگز در این مسیر نگران نباشید و با قدرت به دنبال سرمایه گذار استارت آپ حرفه ای باشید.
سرانجام زمانی که شما انتظار دارید صدای بسیاری از “نه” ها را بشنوید، یک صدای “بله بله” را می شنوید که بسیار هیجان انگیز است و این نقطه آغازی برای موفقیت های شماست.

 

منبع: 

https://peidaiesh.com/startup/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%db%8c%da%a9-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d9%be%db%8c/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود بسیاری از استارت آپ ها به نتیجه نرسند و یا نیمه های راه بنیانگذارانشان آن ها را رها کنند؛ نبود سرمایه مناسب است، مشکلی که چندسالی است با راه اندازی شرکت های جدیدی با عنوان « شتاب دهنده» در حال حل شدن است.

شتاب دهنده ها در واقع نقش حامیان مالی ایده های خلاق و نو را برای به نتیجه رسیدن بازی می کنند. در سال های گذشته بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری بزرگ و یا شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی محور به صف شرکت های شتاب دهنده اضافه شده اند؛ این شرکت ها با هدف سهم بردن از موفقیت آینده استارت آپ ها، تلاش می کنند تا خود را به عنوان حامیان شرکت های دانش بنیان و استارت آپی معرفی کنند.

درچند سال گذشته و باتوجه به رشد روز افزون شرکت های دانش بینان و استارت آپی در کشور و البته درآمد بسیار زیادی تعدادی از این مجموعه ها ، شرکت های شتاب دهنده ای راه اندازی شده اند که روی ایده های نو حاضر به سرمایه گذاری هستند. سال گذشته سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهوری اعلام کرد که در حال هم اکنون بیش از ۲۰ شرکت شتاب دهنده در کشور فعال هستند. شرکت هایی همچون آواتک، مپس، دیموند،شریف اکسلریتور، نوپا، سیمرغ، بردیا، تک و فینوا.

 

شتاب دهنده ها چگونه کار می کنند؟

معمولا بهترین نقطه ای که شرکت های شتابدهنده شرکت های نوپای استارت آپی را می شناسند، رقابت هایی است که در این حوزه برگزار می شود مانند رقابت های استارت آپ ویکند که محلی برای جمع شدن ایده های جدید در این حوزه است و البته محلی برای شناسایی و هدف گذاری روی آینده استارت آپ ها؛ نماینده هایی از شرکت های شتاب دهنده در این رقابت ها حضور دارند و در ابتدا شرکت کنندگان را برای مدتی کوتاه مورد بررسی قرار می دهند و سپس ایده های برگزیده را از میان آن ها گلچین می کنند و نسبت به بزرگی استارت آپ به آن ها در مراحل مختلف سرمایه اختصاص می دهند تا کار را ( حدود ۶ ماه) پیش ببرند و به نتیجه برسانند. البته این طبیعی است که این کار با هدف سرمایه گذاری صورت می گیرد پس در مقابل این حمایت ها این شرکت ها بخشی از سهام استارت آپ ها را طلب می کنند که معولا بین ۱۰ تا ۲۰ سهامشان است. در این بین شتاب دهنده ها علاوه بر سرمایه گذاری روی ایده، حاضران از امکانات گسترده تری هم برای به نتیجه رسیدن استارت آپ ها استفاده کنند که مهم ترین آن کمک گرفتن از مشاوران پروژه و مربیان کارآفرینی است تا سرعت به نتیجه رسیدن کار و اجرایی شدن آن، چند برابر شود.

 

 

شتاب دهنده ها کارشان را از کجا شروع کردند؟

شرکت های شتاب دهنده بیش از ۲۰ سال است که کار خود را در سطح جهان کلید زده اند؛ نخستین شرکت شتاب دهنده در سطح جهان درسال ۲۰۰۵ میلادی در بریتانیا پا به دنیا گذاشتند. شرکت Y Combinator که در کمبریج انگلستان خود را به دنیای استارت آپ ها معرفی کرد. بعد از این شرکت های TechStars، Seedcamp و Startupbootcamp به ترتیب در سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ میلادی به عنوان شتاب دهنده فعالیت خود را شروع کردند. در حال حاضر شتاب دهنده برتر دنیا به شامل:« TechStars ،   AngelPad، Launchpad LA، MuckerLab، AlphaLab ،Capital Innovators، Tech Wildcatters، Surge Accelerator و.. هستند.

در ایران هم اکنون چند مجموعه در قالب شتاب دهنده مشغول به فعالیت هستند. آواتک، گروه دیموند و مپس از جمله نام های مطرح این حوزه به شمار می روند.

 

چهار مرحله طلایی برای شروع همکاری شتاب دهنده و استارت آپ

۱- انتخاب اولیه: در این مرحله هر شتاب‌دهنده با فراخوان دادن از میان استارتاپ‌های موجود تعدادی را برای آماده‌سازی که بین یک تا ۳ ماه طول می کشد، انتخاب می کنند.

۲- آماده‌سازی: در بخش آمادگی اولیه که بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد، شتاب‌دهنده مفاهیم ابتدایی کسب‌وکار را برای استارتاپ‌ها آموزش داده و با هدف‌سازی استارتاپ‌ها را به سازماندهی اولیه نزدیک می‌کند.

۳- دوره‌ی شتاب: در این دوره استارتاپ‌هایی که مانده‌اند در قبال دریافت مبلغی (معمولا مابین ۵هزار تا ۲۰ هزار دلار معادل ۱۶ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان) درصدی از سهماشان را به نام شتاب‌دهنده می‌کنند. این سهام معمولا میان ۱۰۰ تا ۲۰ درصد است. در کنار این کمک مالی استارتاپ‌ها از طریق مربیان و مشاوران آن مرکز شتاب‌دهنده استارتاپ خود را تجاری‌سازی می‌کنند یا به مرز تجاری شدن می‌رسانند. این دوره حدود ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

۴- روزنمایش (معرفی به سرمایه‌گذار): پس از اتمام دوره‌ی شتاب کار روز نمایش و اجرا، فرا می رسد، در صورتی که این بخش با موفقیت به پایان برسد از مرحله بعد شتاب دهنده به دنبال بازار فروش و اجرای گسترده کار می افتند.

 

معرفی ۳ شتاب دهنده معروف ایرانی

آواتک

آواتک قصد دارد تا سال ۲۰۱۸، روی ۱۰۰ استارتاپ ایرانی سرمایه گذاری کند.

تیم هایی که بتوانند در روز Demo day موفق به نمایش بهتر شوند، با سرمایه گذاری نهایی آواتک مواجه خواهند شد.

 

دیموند

این گروه نماینده شتاب دهنده امریکایی Plug & Play بوده و نام آن یعنی دیموند همان نام اولیه قله دماوند است. دو نفر از موسسین این گروه در شتاب دهنده آمریکایی مذکور مشغول کار هستند.

 

مپس

این شرکت را یک سرمایه گذار خطر پذیر یا همان Vc می دانند.

 

منبع:

http://www.entportal.ir/14102

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

امروزه نقش شرکت های نوپا یا استارتاپ‌ها در توسعه اقتصاد دانش بنیان بر هیچ کـس پوشـیده نیسـت. صـاحبان ایده های جدید در ابتدای راه خود در راه اندازی کسب و کار جدید نیاز به حمایت هـای مـالی، آموزشـی، مشـاوره ای و غیره دارند. بر همین مبنا در دنیای امروز نقش شتابدهنده ها پررنگ تر از پیش شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛،شتاب دهنده ها شرکتهایی هستند که در ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند. آنها به صاحبان ایده ها کمک می کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند.
 

آنها همچنین در تعیین هویت مشتریان هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده ها یاری می رسانند. برنامه هایی که شتابدهنده ها ارائه می دهند معمولا از لحاظ زمانی محدود هسـتند و در بیشتر مواقع این بازه زمانی حدود 3 ماه است و سعی می کنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن خـدمات آموزشـی، اندکی سرمایه و محل کار برای صاحبان ایده ها به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کننـد.

به عبارت دیگر شتابدهنده مجموعه ای است که با برگزاری دوره های فشـرده حمـایتی قصـد تسـریع موفقیـت و پیشرفت شرکتهای نوپا را دارد. بسیاری از شرکت های تازه تاسیس، در مراحل اولیه رشد، به مشاوره مدیریتی، بازاریابی، مالی و فناورانه نیازمند هستند و هدف از برگزاری این دوره ها کمک همه جانبه به آنها است.

این پشتیبانی ها معمولا با در اختیار گذاشتن فضای کسب و کار اداری همراه است. عـلاوه بـر این، شـتابدهنـده بـا سرمایه گذاری اولیه در هریک از شرکت های تحت حمایت خود بخشی از سهام آتی آنها را از آن خود می کند. مجموعه سهام های آتی که شتابدهنده در قبال خدمات خود دریافت می کند منبع اصلی درآمدی آن خواهد بود.

ایده اصلی یک شتابدهنده در تسریع فرآیندی است که در مراکز رشد رخ می دهد. شرکت ها در زمان های متفـاوت به یک مرکز رشد وارد می شوند و پس از مدتی، مدیران مراکز رشد به تصمیم گیری در مورد آن ها می رسند. هدف یـک شتابدهنده آن است که اولا مجموعه ای از شرکتهای نوپا را مشابه یک دوره دانشگاهی، به صورت همزمان وارد یک دوره شتابدهنده کنند و دوما با نقش کاتالیزوری، فرآیند موفقیت یا شکست آنها را در یک دوره سریع چندماهه ارزیابی کنند.

 

تاریخچه تشکیل شتابدهنده‎ها

شتابدهنده ها درسال 2005 میلادی در بریتانیا به وجود آمدند. Combinator Y اولین شتابدهنده ای بـود کـه در کمبریج انگلستان شروع به فعالیت کرد. بعد از این شرکتهـای TechStars ،Seedcamp و Startupbootcamp بـه ترتیب در سالهای 2006 ،2007 و 2010 میلادی به عنوان شتابدهنده فعالیت خود را آغاز کردند. امروز شتابدهنده های زیادی در سراسر دنیا فعالیت می کنند.

دو جهت گیری اساسی وجه ممیزه یک دوره شتاب دهنده اسـت: 1 مشـاوره و حمایـت فشـرده مـالی و فکـری از شرکتهای عضو و 2 انتظار متقابل توسعه سریع از آنها.

برای رسیدن به این هدف، ساز و کارهایی لحاظ می شود. از میان متقاضیان زیاد برای عضویت در این دوره ها فقط تیم های برجسته کارآفرین پذیرفته می شوند.
شتابدهنده ها از ابتدای کار یک شرکت نوپـا آن را تحـت پوشـش خـود در مـی آورنـد. ایـن مجموعـه هـا در ابتـدا شرکت کنندگان را برای مدتی کوتاه مورد بررسی قرار می دهند و سپس ایـده هـای برگزیـده را از میـان آنهـا گلچـین می کنند.

پس از انتخاب تیمهای برتر توسط شتابدهنده، مبلغی (برای مثال در برخی شرکتها 20 میلیون تومان) در اختیـار شرکتهای نوپا قرار می گیرد و تیم ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود 6 ماه فرصت دارند. البته در قبال این مبلغ، شتابدهنده بین 1 تا 20 درصد از سهام شرکت های نوپا را از آن خود خواهد کرد.

در طول مرحله دوم و 6 ماهی که تیم ها برای پیاده سازی ایده خود فرصت دارند، شتابدهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار شرکت های نوپا قرار می دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم ها نظارت می کنند و تـلاش می کنند تا تجربیات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند.

در نهایت و پس از پایان مرحله دوم، بار دیگر شرکتهای نوپا باید نتیجه کار خود را برای هیئت داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم ها حذف می شوند و تنها چند شرکت نوپا این فرصت را دارند تا سـرمایه اصـلی را از شتابدهنده دریافت کنند.

گفتنی است که معمولا این افزایش سرمایه با افزایش سهام شتابدهنده در شرکت نوپـا نیز همراه می شود.

 

شتابدهنده‌های زیست‌فناوری دنیا
 

در سراسر دنیا شتاب دهنده های زیادی در حوزه های مختلف فعالیت می کنند که در این گزارش گریزی به معرفی شتاب دهنده های فعال در حوزه زیست فناوری می زنیم.

شتابدهنده زیست فناوری مرکزی نیویورک یا به اختصار CNYBAC در امریکا به عنوان یک برنامه مشترک بـین و کالج محیط زیست دانشگاه ایالتی نیویورک و دانشگاه پزشکی Upstate فعالیت می کند. طبـق اطلاعـات موجـود در 3 سایت این مجموعه این شتابدهنده از ایده هـای کارآفرینانـه در حـوزه زیسـت فنـاوری از مراحـل ابتـدایی تـا مرحلـه تجاری سازی حمایت می کند. همچنین CNYBAC آزمایشگاه های پیشرفته و فضای دفتر کار در اختیار این شرکت هـا قرار می دهد و فضایی در حدود 4200 متر مربع برای این کار تخصیص داده شـده اسـت. هـدف اصـلی ایـن مجموعـه تجاری سازی فناوری های زیستی و پزشکی است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در خصوص فعالیت شتاب دهنده های زیست فناوری در کشور می گوید: نخستین شتابدهنده در حوزه زیست ‌فناوری پزشکی (دارو و تجهیزات) و طب بازساختی (سلول‌های بنیادی) و نهمین شتابدهنده عضو مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است.

به گفته وی، در اولین دوره شتابدهی شتابدهنده «پرسیس»، تعداد ۸ شرکت نوپای مورد حمایت ستاد توسعه زیست فناوری، مشغول به کار خواهند شد و فراخوان‌های مربوط به دوره‌های آتی شتابدهی، توسط شتابدهنده اعلام خواهد شد.

قانعی همچنین تصریح می کند: این شتابدهنده با بهره‌مندی از مربیان مطرح در این حوزه که از اساتید بنام زیست فناوری هستند، در طول دوره شتابدهی مشاوره لازم را در اختیار تیم‌های منتخب  قرار می دهند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بیان می کند: تأمین زیرساخت آزمایشگاه مورد نیاز، آموزش‌های فنی و تجاری‌سازی و تأمین منابع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از دیگر خدماتی است که شتابدهنده در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذارد.

در انتهای دوره‌های شتابدهی، استارتاپ‌ها می توانند با مکانیزم‌های مختلفی مثل فروش نهایی محصول و یا سرمایه‌گذاری مشترک، گام مناسب بعدی را بردارند و همچنین استارتاپ‌ها از امکان ارائه و معرفی محصول به سرمایه‌گذاران که غالبا شرکت‌های تولیدکننده محصولات زیست‌فناوری پزشکی هستند، برخوردار خواهند بود. 

 

منبع:

https://www.bmn.ir/fa-ir/news/news/75293/%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

ایده چیست؟

ایده ها چگونه بوجود می آیند؟

ایده عبارت است از یک مفهوم و یا یک اثر ذهنی جدید. ایده ممکن به صورت فردی یا گروهی ارائه گردد. تفکری که مربوط به خدمات و محصولات موجود باشد ایده بشمار نمی آید، بلکه ایده یا طرح نو باید باعث ایجاد تغییر در محصول و خدمات گردد و یا محصول جدیدی را ایجاد کند.

 

ایده فردی

ایده ای است که توسط یک شخص ایده پرداز و خلاق ارائه میگردد و دسترسی به محتوای آن برای سایر افراد به جز داوران جشنواره امکان پذیر نیست.

 

ایده گروهی

ایده است که توسط یک شخص ایده پرداز به عنوان سر گروه به همراه سایر اعضای گروه به طور مشخص ارائه می شود. مالکیت معنوی ایده گروهی برای تمام اعضای گروه به صورت یکسان می باشد.

 

ایده گروهی نامشخص

ایده ای است که توسط یک شخص ایده پرداز به عنوان سرگروه به همراه ایده پردازان دیگر به صورت ناشناس جهت تکمیل و پختگی بیشتر ایده و همچنین استفاده از حداکثر قدرت و توان فکری و خلاقیت ایده پردازان، ارائه می گردد.

 

معیارهای یک ایده خلاق عبارتند از:

• سادگی (simple)

• درایت و زیرکی (smart)

• قابلیت ترسیم و ارائه crafted-well))

• آشنا و ملموس بودن (familiar)

• قابلیت استفاده در زمینه های مختلف (shareable)

• اصیل و جدید بودن (original)

• رسا و قوی بودن (resonant)

• قابلیت تغییر و انعطاف پذیری (flexible)

• چالش پذیری و ایجاد حس رقابت (challenging)

 

ایده

در صورتی که ایده ای تمام و یا اکثر معیارهای فوق را دارا باشد، یک امتیاز ویژه محسوب می گردد.

 

شاخص های کارایی ایده:

• در عین بزرگی ساده باشد

• حمایت از استراتژی های کسب و کار

• به طور مشخص و آشکاری، جدید و متمایز باشد

• قابلیت اثبات داشته باشد

• به سهولت و با سرعت خوبی قابل اجرا باشد

• با اولویت های فناوری در کشور هم راستا باشد

• از سود دهی خوبی برخوردار باشد

 

ایده ها چگونه بوجود می آیند؟

ایده یا ایده استارتاپ راهکاری است که برای رفع یک مشکل و یا یک نیاز ارائه می دهیم. اگر به افراد ایده پرداز و خلاق دقت کنیم متوجه میشویم که همه آنها در یک ویژگی مشترک هستند و آن نیاز سنجی و همچنین نکته سنجی دقیق افراد جامعه و تلاش درجهت رفع نیازها می باشد.

به عبارت دیگر دغدغه آنها شناخت نیازها و کمک به رفع آنهاست. آنها در صدد هستند تا با ایجاد طرح نو و ارائه ایده های کارساز، برای افراد دیگر آسایش و راحتی به ارمغان آورند. تمام ایده ها از طرح اولیه اختراع چرخ و یا ایده دستگاه چاپ و همچنین ایده ایجاد آیفون که جهت استفاده از یک دستگاه به جای چند دستگاه که مثلا بتوان با آن هم موسیقی گوش داد و هم عکس گرفت و هم فایل های پی دی اف و کتاب خواند، برای ایجاد راحتی و آسایش بیشتر انسانها بوجود آمده اند. در اینجا به این نکته میرسیم که نیازی که برطرف می شود مربوط به چه کسی است؟ درست است، این نیاز مربوط به همه افراد جامعه میباشد که در واقع همان مشتریان واقعی ما هستند.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

با ویژگی استارتاپ های موفق چقدر آشنا هستید ؟

 

ویژگی استارتاپ موفق

 

هیچ روش خاصی برای موفقیت همه استارتاپ ها وجود ندارد. اگر فکر می کنید که یک راه سنگ فرش شده و روشن برای همه کارآفرینان وجود دارد که با ورود به آن جا به راحتی می توانند به موفقیت برسند، سخت در اشتباه هستید!
در واقع رشد کردن و رسیدن به موفقیت در این بازار رقابتی پیچیده، به اندازه پریدن با یک جفت دمپایی ابری سخت و دشوار است. با توجه به بازار رقابتی امروزه و شرایط موجود، بهترین کاری که کارآفرینان برای راه اندازی یک استارتاپ موفق می توانند انجام بدهند، بهره گیری از تجربیات و شناخت ویژگی استارتاپ های موفق است.
نتایج حاصل از تحقیقات متوالی نشان می دهد که اگرچه کارآفرینان می توانند به طور گسترده ای در مجموعه مهارت های خود و صنایع مختلف متفاوت باشند، اما اغلب ویژگی استارتاپ های موفق در سطح جهان بسیار مشابه به یکدیگر هستند.
اگر صاحب ایده هستید و می خواهید یک استارتاپ موفق را راه اندازی کنید، در این متن ۱۰ ویژگی استارتاپ های موفق که در کتاب توسعه شرکت دره سانتاکلاریتا به چاپ رسیده است را آورده ایم:

 

یک: یافتن خرابکاری و بی دقتی رقبا

آیا می توانید اشتباهات دیگران و فرصت های از دست رفته آن ها را ببینید و از این موقعیت پیش آمده به عنوان یک بازار بالقوه قدرتمند استفاده کنید؟ یکی از مهم ترین ویژگی های استارتاپ های موفق این است که نسبت نقاط ضعف رقبا و فرصت های به وجود آمده در بازار هدفشان بسیار هوشمند هستند.

 

دو: تمرکز عمیق بر هدف

صاحبان کسب و کار های موفق برای رسیدن به تمرکز عمیق تمرین می کنند. به طور مثال هرفردی یک مدت زمانی را با توجه به شناختی که از خودش دارد تعیین می کند و اگر موفق شد به صورت متوالی بروی هدفش تمرکز کند و حواسش پرت نشود برای خودش جایزه می خرد و برای دفعه بعدی این زمان را افزایش می دهد تا جایی که کامل بتواند به توجه و تمرکز عمیق به عنوان یک ویژگی فردی برسد.

 

سه: بهره گیری از تجربیات مشتریان

ضرب المثل قدیمی می گوید که “صداها ماندگار ترین هستند”
از آن جایی که اساس کار ما باید برای این باشد که همیشه حق با مشتری است، بنابراین باید به نظرات مشتری هایمان اهمیت ویژه ای قائل شویم و فرصتی را در اختیار آن ها قرار بدهیم تا نظرات خود را با ما در میان بگذارند. شنیدن صدای مشتری از مهترین ویژگی استارتاپ های موفق است.

 

چهار: پایدار و متعهد به رشد

از دیگر ویژگی های استارتاپ های موفق که ممکن است از راه اندازی یک کارخانه بزرگ تا هر کار دیگری متفاوت باشد، این است که دائما باید حرکت رو به جلو و قدرت انطباق پذیری بسیار بالا داشته باشند.

 

پنج: اعتماد و انعطاف پذیری به روش فعلی

بعضی مواقع بهترین راه حل این است که فقط رفتارهای غلط را از خودمان دور کنیم. صاحبان کسب و کار های موفق، خیلی خوب می دانند که چه زمانی باید حرکت رو به جلو را متوقف و از کارهای بازخورد بگیرند.

 

شش: پیگیری مشتری، هدایت بازار

موفق ترین کارآفرینان جلوتر از برنامه ریزی که پیش تر تعیین کرده بودند حرکت می کنند اما همه ما می دانیم که نیازهای مشتری بازار را هدایت می کنند، بنابراین باید با نوآوری و خلاقیت این نیازها را در درون مردم ایجاد کنیم.

 

هفت: برنامه ریزی و اجرای استراتژیک

در راه رسیدن به هدف، هیچ وقت اضافی برای تلف کردن وجود ندارد، بنابراین یک برنامه تجارت یا طرح کسب و کار دقیق بنویسید و زودتر شروع کنید.

 

هشت: ساخت تیم از ستارگان

وجود یک مدیر لایق و با اعتماد بنفس که می تواند بر قلب های افراد حکومت کند، یک تیم ماهر و سخت کوش که ارزش ها و رویای مشترکی دارند، از اساسی ترین ویژگی استارتاپ های موفق است.

 

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82/

  • پیدایش 313