پیدایش، سرمایه گذار استارت آپ شما

۱۷ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای راه اندازی استارتاپ موفق علاوه بر داشتن ایده های خلاقانه باید سه چیز را در نظر بگیرید:

۱.با افراد خوب شروع کنید.
۲.چیزی را که مشتریان می خواهند را در ایده های خلاقانه پیدا کنید، بسازید و به بهترین روش و در بهترین زمان ارائه کنید.
۳.سرمایه مناسب را تأمین کنید، تا جایی که امکان دارد صرفه جویی کنید و کمترین هزینه ها را انجام بدهید.

اگر حتی یکی از این موارد را نادیده بگیرید و ایده های خلاقانه نیز نداشته باشید، بدون شک راه اندازی استارتاپ شما با شکست مواجه می شود.

در نگاه اول ممکن است اجرای هم زمان هر سه مورد خیلی سخت به نظر برسد اما با گذشت زمان می بینید که این موارد با یکدیگر در کنار ایده های خلاقانه قابل اجرا و نتیجه آن بسیار هیجان انگیز است و از آنجایی که راه اندازی استارتاپ موفق، بنیانگذاران را ثروتمند می سازد، به این معنی است که ثروتمند شدن نیز قابل انجام است. سخت است اما قابل انجام است!

 

ایده های خلاقانه چه تأثیری بر راه اندازی استارتاپ دارد؟

مرحله ابتدایی راه اندازی استارتاپ، داشتن “ایده خلاقانه” است.

شما برای راه اندازی استارتاپتان، نیاز به یک ایده خیلی درخشان یا منحصر بفرد ندارید. اگر با یک ایده ساده که با استفاده از فناوری های روز به مردم کمک می کند تا زندگی راحت تری داشته باشند، استارتاپتان را شروع کنید، خیلی زود موفق و پول دار می شوید.

به طور مثال: هدف از راه اندازی استارتاپ گوگل، ساخت یک سایت ساده برای جستجو بود. اما آن ها سه ایده ساده داشتند. ۱. فهرست کامل سایت ها را داشته باشد ۲. از لینک ها برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده کند و امکان پاک کردن آن ها را نیز داشته باشد ۳. صفحات وب ساده با تبلیغات غیر متحرک مبتنی بر کلمات کلیدی ارائه کند.

بالاتر از همه این تکنیک های فنی بزرگ، طرح کلی یا همان ایده های خلاقانه بسیار ساده بود و مهم تر اینکه بنیان گذاران گوگل مصمم بودند تا یک مرورگر راحت و در دسترس طراحی کنند که همه مردم از آن استفاده کنند.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d9%85%db%8c-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%af/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

معمولا کسی که صاحب ایده اصلی کسب و کار نوپا یا استارتاپ است، برای انجام امور خود و تبدیل ایده خلاقانه ای که در اختیار دارد به کسب و کار پردرآمد و سودده نیاز به همکاری با سایر افرادی دارد که بتوانند به وی در اجرای ایده جدیدش کمک کرده و در رسیدن استارتاپ به اهداف از پیش تعیین شده نقشی ایفا کنند.
بنابراین در این قسمت، صاحب ایده کسب و کار یا استارت آپ می تواند در نقش کارفرما ظاهر شده و از مراکز یا سایت کاربری درخواست معرفی افرادی صاحب صلاحیت و شایسته برای انجام آمورش داشته باشد.

 

جذب سرمایه گذار برای تبدیل ایده به عمل در استارتاپ

از سوی دیگر بسیاری از کسانی که ایده خود را دارند اما نمی توانند سرمایه لازم را کسب کنند می توانند مثلا از کاریابی تهران یا کاریابی بین الملل استفاده کنند تا به کانال ارتباطی با سرمایه گذار که می تواند در نقش کارفرما باشد متصل شود و بتواند ایده خلاقانه خود را به استارتاپ موفق تبدیل کند.
در این مورد، معمولا بعضی از کارفرماها هم هستند که به دنبال ایده های جذاب و خلاقانه و جدید هستند. ایده هایی که بتوانند با استفاده از آنها سرمایه گذاری لازم را کرده و سود مورد نظر خود را داشته باشند.
سایت کاریابی یا مراکز مختلفی که با عنوان کاریابی تهران درحال ارائه خدمات هستند می توانند در زنجیره ارتباطی این دو گروه، نقش معرف و واسط را ایفا کنند.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

طبق بررسی های پیدایش افراد برای این که بتوانند شغل مناسب خود را پیدا کرده و مشغول به فعالیت شوند یکی از گزینه هایی که دارند این است که به سایت کاریابی مراجعه کنند. مثلا افرادی که ساکن تهران هستند به مراکز کاریابی تهران مراجعه می کنند تا بتوانند متناسب با تخصص و مهارتی که دارند با کارفرماهای متقاضی آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. یا کسانی که مایل هستند در دیگر کشورها فعالیت داشته باشند معمولا به کاریابی بین الملل مراجعه می کنند.
این مراکز که ممکن است به صورت فیزیکی و حضوری به افراد خدمات ارائه کنند و یا به صورت سایت کاریابی فعالیت داشته باشند واسط بین کارفرما و متقاضی استخدام است.
آنها معمولا می توانند رابط بین این دو گروه باشند و افراد را به کارفرماها بر اساس رزومه ای که به مرکز یا سایت کاریابی تحویل داده شده است معرفی کنند و امکان استخدام یا تامین نیرو را برای هر دو گروه فراهم کنند.

 

استارتاپ ها در کجای این زنجیره هستند؟

 

در پاسخ به این سوال باید حالت های مختلف را در نظر گرفت.

 

صاحب ایده استارتاپ در نقش کارفرما

معمولا کسی که صاحب ایده اصلی کسب و کار نوپا یا استارتاپ است، برای انجام امور خود و تبدیل ایده خلاقانه ای که در اختیار دارد به کسب و کار پردرآمد و سودده نیاز به همکاری با سایر افرادی دارد که بتوانند به وی در اجرای ایده جدیدش کمک کرده و در رسیدن استارتاپ به اهداف از پیش تعیین شده نقشی ایفا کنند.
بنابراین در این قسمت، صاحب ایده کسب و کار یا استارت آپ می تواند در نقش کارفرما ظاهر شده و از مراکز یا سایت کاربری درخواست معرفی افرادی صاحب صلاحیت و شایسته برای انجام آمورش داشته باشد.

 

جذب سرمایه گذار برای تبدیل ایده به عمل در استارتاپ

از سوی دیگر بسیاری از کسانی که ایده خود را دارند اما نمی توانند سرمایه لازم را کسب کنند می توانند مثلا از کاریابی تهران یا کاریابی بین الملل استفاده کنند تا به کانال ارتباطی با سرمایه گذار که می تواند در نقش کارفرما باشد متصل شود و بتواند ایده خلاقانه خود را به استارتاپ موفق تبدیل کند.
در این مورد، معمولا بعضی از کارفرماها هم هستند که به دنبال ایده های جذاب و خلاقانه و جدید هستند. ایده هایی که بتوانند با استفاده از آنها سرمایه گذاری لازم را کرده و سود مورد نظر خود را داشته باشند.
سایت کار2یابی یا مراکز مختلفی که با عنوان کاریابی تهران درحال ارائه خدمات هستند می توانند در زنجیره ارتباطی این دو گروه، نقش معرف و واسط را ایفا کنند.

 

افراد علاقه مند به همکاری در استارتاپ در نقش متقاضی شغل

از طرفی بسیاری از افراد هم علاقه مندند به عنوان تیم همکار با استارتاپ همکاری کنند و مشارکت داشته باشند.
این افراد می توانند به صورت دورکاری، فریلنسری و یا استخدام همکاری داشته باشند. سایت کاربری مانند جابینجا یا مراکز کاریابی تهران یا کاریابی بین الملل می تواند این افراد را به هدف خود یعنی یافتن کسانی که ایده های خلاقانه برای ایجاد کسب و کار نوپا دارند کمک کنند.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

استارتاپ، نوعی آفرینش محسوب می شود. در این مسیر که مانند سفری می ماند که از نقطه ای آغاز می شود و مسیر همچنان با رشد استارت آپ و توسعه آن ادامه می یابد؛ نقطه آغاز همان ایده های کارآفرینی است.
صاحب ایده جدید استارتاپ، کسی است که در حوزه ای که علاقه مند به راه اندازی کسب و کار است؛ به دنبال تبدیل ایده خلاقانه و یا ایده جدید خود به عرصه عمل است و این معجزه تبدیل ایده به یک کسب و کار می تواند موجب شود که با داشتن ایده کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری جامعه مسیر بهتری را طی کرده و از سوی دیگر میزان بیکاری افراد جامعه کاهش یافته و نرخ اشتغال و بهره وری در اجتماعی پویا افزایش یابد.
اما چگونه می شود که ایده های کارآفرینی، خالق یک استارتاپ جدید و سودده می شوند که می توان با فعالیت در آن، هم به فرد و هم به جامعه در رسیدن به رشد و پیشرفت کمک کرد؟

 

 

تبدیل ایده کارآفرینی به استارت آپ ها

کارآفرینان معمولا کسانی هستند که قصد دارند بر ایده کارآفرینی، تکیه کرده و به جای آنکه به دنبال فرایندهای استخدام و یافتن شغل باشند خود خالق کسب و کارهای نوپایی شوند که بتوانند دست دیگر افراد جامعه را نیز گرفته، در عین حال بتوانند نیازی از جامعه را برطرف نمایند.
هر چه ایده جدید و یا ایده جالبی در ذهن فرد کارآفرین شکل بگیرد اما نتواند آن را به عرصه عمل درآورد، ایده های کارآفرینی اثری ندارند.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

راه اندازی کسب و کار جدید که می تواند کسب و کار اینترنتی هم شامل آن باشد معمولا دارای این مراحل است:

• کشف و پردازش ایده

در واقع راه اندازی استارت آپ یا یک کسب و کار جدید، راه و روش قابل پیش بینی ندارد که بتوان بر اساس آن، به راه اندازی و مدیریت کسب و کار پرداخت. بلکه بنا به موضوع، بازار هدف و نوع آن می تواند راه اندازی کسب و کار متفاوت باشد.
آنچه مهم است آن است که ایده های کسب و کار جدید به خوبی تعریف شده باشد. حدود آن مشخص باشد و بتوان آن ایده را به مرحله عمل رساند. کسب و کار اینترنتی، یکی از این موارد است که می تواند جزو استارتاپ ها نیز قرار گیرد.

 

• تحلیل بازار موجود

مرحله بعد راه اندازی کسب و کار در این است شناخت مناسبی از بازار هدف و مشتری نهایی داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن و ایده های کسب و کار جدید، بخشی از بازار را آن خود کنید. برای مدیریت کسب و کار به صورت بهینه داشتن اطلاعات و دانش پیرامون بازار هدف، رقبا و مشتریان نهایی امری بسیار حیاتی است.
زیرا راه اندازی استارت آپ، منوط به این است بدانیم هدف نهایی ما را چه کسانی تشکیل می دهند، قبلا چه کسانی در آن حوزه مدیریت کسب و کار را به عهده داشتند، توقعات و انتظارت مشتریان بالقوه و بالفعل در چه حد و میزانی است و اطلاعاتی از این دست که به راه اندازی کسب و کار به صورت موفق بسیار کمک می کند.

 

• تشکیل تیم فعال در کسب و کار جدید

افرادی که بتوانند در تمام مراحل راه اندازی استارتاپ و مدیریت کسب و کار به شما کمک کنند باید جذب شوند، مدیریت شوند و از همکاری آنها استفاده بهینه کرد.
کسب و کار اینترنتی یا جدید شما بسیار متکی بر عملکرد افراد درگیر در آن است. به گونه ای که هرچه در انتخاب این افراد دقت به عمل آید و بتوان اشخاص متناسب با نوع کسب و کار اینترنتی یا جدید را گرد هم آورد و آنها را مدیریت کرد احتمالا کسب و کار جدید یا استارت آپ شما با موفقیت بیشتری راه اندازی و توسعه می یابد.
این مرحله در تمامی فازهای راه اندازی کسب و کار و مدیریت آن، بسیار اساسی و مهم است. زیرا در نهایت این عوامل انسانی هستند که می توانند ایده های کسب و کار جدید را پردازش و به منصه ظهور درآورند.

 

• تامین بودجه برای راه اندازی کسب و کار جدید

مرحله بسیار مهم دیگر جذب سرمایه گذار برای راه اندازی استارت آپ است. مزیت کسب و کارهای اینترنتی آن است که نیاز به سرمایه کمتری دارند. بنابراین اگر در ابتدای مسیر نمی توانید سرمایه قابل ملاحظه ای جذب کنید، کسب و کارهای اینترنتی انتخاب مناسبی برای شروع هستند.
زیرا بسیاری از مولفه های کسب و کار اینترنتی یا جدید شما می تواند با هزینه های کمتر و بازدهی بالاتری در قبال هزینه صرف شده؛ تامین شوند.
از طرف دیگر اگر مشکلی با تامین سرمایه ندارید، باز هم می توانید برای توسعه سریع تر و ارتباط با مشتریان روی کسب و کارهای اینترنتی حساب کنید.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

ایده های کسب و کار جدید، رمز موفقیت استارتاپ ها هستند. پس در مدیریت کسب و کار و راه اندازی آن باید به ایده ها توجه ویژه کرد. در این مقاله راجع به این که کسب و کار اینترنتی یا جدید چگونه راه اندازی می شوند صحبت می کنیم.
معمولا افرادی که علاقه مند به راه اندازی کسب و کار هستند، باید با ایده های کسب و کار بتوانند در رقابت با دیگر استارت آپ ها موفق شوند. ایده هایی که بتواند نیاز بازار را بهتر از دیگران برطرف کند. اما راه اندازی و مدیریت کسب و کار جدید چگونه امکان پذیر می شود؟

مطالعه مطلب شتابدهنده چیست پیشنهاد می شود.

راه اندازی کسب و کار جدید

انواع کسب و کار ها

در ابتدا لازم است با انواع کسب و کار ها آشنا شویم؛

– کسب و کار های  خانگی

– کسب و کار های  اینترنتی

– کسب و کار های روستایی

– کسب و کار های خدماتی و فناوری اطلاعات

– کسب و کار های خانوادگی

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

طبق بررسی های پیدایش، تغییر قیمت دلار امروز مثل تمام پدیده های اقتصادی لزوما تهدید یا فرصت نیست و بستگی به شرایط استفاده ما از آن دارد، در این مورد حوزه فناوری اطلاعات و علی الخصوص نرم افزار ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تابع همین شرایط است.

بعنوان مثال شما شرکتی را در نظر بگیرید که در حال صادرات خدمات یا نسخه های نرم افزاری بوده است، یقینا با افزایش نرخ ارز، سودآوری این شرکت نیز چند برابر شده است و یا برعکس، شرکتی که بیشتر بیشتر در حوزه واردات بوده و محصول خود را بر اساس موارد اولیه وارداتی تولید خواهد کرد، این شرکت با چالش زیادی برای فروش محصولات خود روبرو خواهد بود و نوسانات ارز شاید حتی این شرکت را به ورشکسته نماید. بهرحال چه در نرم افزار و چه در سایر حوزه ها، ثبات نرخ ارز و تورم قابلیت برنامه ریزی بهتری به شرکت ها خواهد داد.

 

تاثیر تاثیر دلار امروز بر روی برنامه های استراتژیک و نرخ سرمایه گذاری :

استارتاپ ها مجبور به درنظر گرفتن «بازده سرمایه‌گذاری» (ROI) هستند. سرمایه گذاران یا شتابدهنده ها بهرحال به منظور افزایش دارایی های خود در یک استارتاپ نرم افزاری سرمایه گذاری کرده اند و قطعا منتظر هستند. اینکه تغییر قیمت دلار استارتاپ ها را از ارائه برنامه مدون بازده سرمایه گذاری امتناع می دهند در برابر اینکه خیلی از سرمایه گذاران دیگر نمی توانند به استاراتاپ ها که غالبا در حوزه نرم افزار هستند اعتماد کنند، احتمالا خیلی مهم نباشد. باید پذیرفت در کنار همه مواردی که برای شروع، رشد و بلوغ استارتاپ مهم است، سرمایه مادی نیز بسیار حائز اهمیت است و نوسانات ارز باعث درهم شکستن تعداد بسیار زیادی از استارتاپ ها خواهد شد.

منبع:

https://peidaiesh.com/peidaiesh-news/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%d8%a7/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

با توجه به تعریف پیدایش، استارتاپ به کسب و کاری گفته می شود که در عین خلاقانه و نوآورانه بودن ایده آن، قابلیت های تکرار پذیر بودن و مقیاس پذیر بودن را داشته باشد. ایده استارتاپی نیز باید خلاقانه و جدید باشد و در راستای حل مشکلی عام و عمومی از اکثر مردم جامعه باشد. درواقع باید جایگاه ایده در میان مردم بررسی شود. مهمترین ویژگی یک ایده استارتاپی، تجاری سازی آن است. باید بررسی شود آن ایده در جامعه هدف قابلیت تجاری شدن دارد یا خیر. بنابراین هر ایده ای را نمی توان صرفا، ایده استارتاپی در نظر گرفت و قبل از پیاده سازی آن و پرداختن به مسئله موفقیت یا عدم موفقیت ایده، حتما باید بررسی شود که ایده مورد نظر ویژگی های یک ایده استارتاپی را دارد یا خیر.

 

آیا همه ایده های استارت آپ ها سرانجام به موفقیت می رسند؟

در واقع پاسخ رک و راست پیدایش به این سوال خیر می باشد. در عصر حاضر ایده های استارت آپ بسیار زیادی وجود دارند که در همان ابتدای کار مردود شده و یا پس از گذشت زمان و پرداخت هزینه زیادی با شکست مواجه می شوند. در لحظه ای که شما شروع به معرفی ایده های استارت آپ خود می کنید ممکن است با واکنش خندیدن یا مسخره کردن از جانب دیگر افراد مواجه بشوید اما این ها مهم نیستند. مهم این است که شما مدت زمانی را صرف فکر کردن و برنامه ریزی همه جانبه و آزمودن فرضیات خود برای ایده های استارت آپ تان کنید تا احتمال شکست کاهش پیدا کنید.
این را هم بدانید که اگر شما با ترسی که از شکست دارید این ایده را عملی نکنید، سرانجام افرادی شجاع تر از شما پیدا می شوند و این ایده های استارت آپ را به کار گرفته و آن را می پرورانند. آن روز شما چه حالی دارید؟!

منبع

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

ایده خلاقانه هنگامی باعث موفقیت یک استارتاپ می شود که به نوآوری در آن استارت آپ منتهی شود. از آنجایی که امروزه بازار رقابت در میان استارتاپ ها بسیار داغ و دشوار شده است، نقش نوآوری نیز بسیار پررنگ تر شده است. استارتاپ هایی که ایده های خلاقانه خود را تجاری کرده اند و با استفاده از آن نیازی از جامعه را رفع کرده اند، به نوآوری رسیده اند. در واقع استارتاپ های موفق با تجاری کردن و کاربردی کردن ایده، از خلاق بودن به نوآوری رسیده اند.

 

 

ایده های خلاقانه کسب و کار، اولین گام استارت آپ

ایده های خلاقانه کسب و کار می تواند اولین قدم شما در راه اندازی کسب و کار جدید یا استارتاپ تلقی شود و هر چه ایده شما ایده جالب و خلاقانه تری باشد احتمال این که با استقبال بازار کار روبه رو شود بیشتر است. بنابراین در پردازش ایده جدید خود عجله به خرج ندهید و تا آن جا که می توانید خلاقیت را چاشنه کار خود سازید.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

در واقع همان طور که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید داشتن ایده جالب و خلاقانه، اولین گام هر استارت اپ برای شروع فعالیتش است. بدون ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جدید، یک استارت آپ نمی تواند اعلام موجودیت نماید. زیرا بازار کار به اندازه کافی این روزها اشباع شده است و کلید موفقیت در دست ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جالب است که بتوانند نیاز موجود بازار را علیرغم  وجود رقبای جدی که برخی از آنها قدمت و سابقه زیادی دارند برطرف نماید.

مطالعه مطلب چگونه سرمایه گذار پیدا کنیم پیشنهاد می شود.

 

هدف ایده جدید؛ رفع نیاز بازار و رضایت بیشتر مشتری

ایده جدید، باید بتواند نیاز موجود را به گونه ای برطرف نماید که هم مشتری احساس رضایت بیشتری داشته باشد و متوجه تفاوت بین عملکرد استارت اپ و رقبای موجود در بازار شود و هم سودی که استارت اپ برای آن راه اندازی شده است نصیبش شده و بتواند به زیست خود در بازار هدف با قدرت ادامه دهد.
ایده های خلاقانه کسب و کار، از آن جهت مهم هستند  که ایده جالب و در عین جذابی باشد که تکرار روش های موجود نباشد و بتواند به روشی تازه و نوین و البته به صرفه تر یا مفیدتر خواسته های افراد درگیر در بازار هدف استارتاپ را مرتفع نماید.
بنابراین توان رقابتی که ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند برای استارتاپ ایجاد کند، می تواند ضامن موفقیت کسب و کار نوین در گرفتن سهم از بازار کار شود.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1/

  • پیدایش 313