پیدایش، سرمایه گذار استارت آپ شما

۲۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کلمه استارت آپ را همه جا می‌شنویم ولی این اصطلاح دقیقا چه تعریفی دارد؟

اصطلاح استارت آپ این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده ­است. روز به ­روز افراد بیشتری به کارآفرینی علاقه‌­مند می­شوند و تجارت خود را راه‌اندازی می­‌کنند. بنابراین، نهادهای بیشتری برای کمک به مشاغل جدید متمایل می­‌شوند. با این حال ممکن است هنوز هم افرادی باشند که درک درستی از آن نداشته باشند و بپرسند استارت آپ یعنی چه و دقیقا چه تعریفی دارد؟

واقعیت این است که نمی­‌توان مفهوم جامع و دقیقی برای استارتاپ عنوان کرد اما می­توان آن را به این طریق توضیح داد: استارت آپ یک شرکت نوپاست که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس شده ­است تا یک محصول یا خدمت منحصر به فرد تولید کنند و آن را به بازار عرضه کنند. اگرچه این گزاره صحیح است، اما کل فلسفه پشت این مفهوم را تعریف نمی‌­کند. بنابراین بایستی کمی موشکافانه به آن نگاه کنیم. قصد داریم در ادامه این مقاله به تعریف جامع و کاملی از استارت آپ برسیم. با ما همراه باشید.

تعاریف کلیدی استارت آپ

  • استارت آپ یک نوع سرمایه­ گذاری کارآفرینانه است که در جستجوی یافتن پشتوانه مالی کافی برای اجراست.
  • اولین چالش برای یک استارتاپ، اثبات اعتبار مفهوم استارت آپ به وام­ دهندگان و سرمایه­ گذاران بالقوه است.
  • استارت آپ ­ها همیشه پیشنهادهای ریسک­ داری هستند اما سرمایه ­گذاران بالقوه روش ­های مختلفی برای تعیین ارزش آنها دارند.

یکی از اولین کارهای استارت آپ، جمع­ آوری مبلغ قابل توجهی برای توسعه بیشتر محصول یا خدمت است. برای انجام این کار، کارآفرینان باید یک استدلال محکم یا یک نمونه اولیه، ارائه دهند که ادعای آنها را پشتیبانی کند و نشان دهد که ایده آن ها واقعا جدید است یا پیشرفت خوبی در مورد چیزی در بازار دارد.

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق شرکت­‌های نوپا شکست می­‌خورند، اما برخی از موفق­ ترین کارآفرینان تاریخ استارتاپ­ هایی مانند مایکروسافت (بنیانگذار: بیل گیتس)، فورد موتور (بنیانگذار :هنری فورد) و مک دونالد (بنیانگذار: ری کروک) را ایجاد کردند.

استارت آپ

هشت ویژگی مشترک استارت آپ­ ها

همه استارت آپ­ ها دارای ویژگی­ های مشترکی هستند که مفهوم استارتاپ را برای ما گسترش می ­دهند و درک این اصطلاح را قابل فهم می‌کنند. این ویژگی­ ها عبارتند از:

۱- نوآوری

یک کسب و کار از نوع استارت آپ برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار، نیاز به عنصر متفاوتی دارد. نوآوری می­تواند این عنصر مزیتی را برای آن ها فراهم کند. نوآوری ممکن است در محصولات آن ها یا در مدل کسب و کار مرتبط با شرکت وجود داشته باشد.

نهایتا نوآوری نقش اساسی در موفقیت یک شرکت نوپا دارد، بنابراین همه کارآفرینان باید این جنبه را به طور جدی در نظر بگیرند.

۲- سابقه استارت آپ

در پاسخ سوال استارت آپ چیست باید بگوییم استارتاپ شرکت جدیدی است که هنوز در مراحل اولیه مدیریت برند، فروش و استخدام کارکنان مشغول فعالیت است. غالبا این اصطلاح را به مشاغلی که کمتر از ۳ سال در بازار فعالیت داشته ­اند، اختصاص می‌­دهند. در حالی­که این درست نیست. ممکن است شرکت شما ۷ سال سابقه فعالیت داشته باشد اما هنوز هم از آن به عنوان یک شرکت نوپا یاد کنند.

باید بدانید که سابقه استارت آپ فقط به سن فعالیت شرکت شما بستگی ندارد، بلکه با مجموعه خاصی از ویژگی­ ها در ارتباط است.

۳- رشد

هدف استارتاپ این است که رشد و توسعه باسرعتی را در حوزه خود تجربه کند. این یکی از نکاتی است که استارتاپ یک کسب و کار کوچک را متمایز می­کند

استارت آپ

۴- ریسک

اگر می­‌پرسید عدم‌قطعیت­ های استارت آپ چیست، پاسخ روشن است: هنگامی که یک استارتاپ راه ­اندازی می­‌شود، همراه با نوآوری، عدم قطعیت­ هایی از موفقیت در کسب و کار نیز در آن وجود دارد. به همین دلیل، این مدل شرکت­ های استارتاپی با نرخ شکست بالا، یک نوع سرمایه­ گذاری در معرض ریسک محسوب می­‌شوند.

۵- انعطاف­ پذیری استارت آپ

ممکن است بپرسید انعطاف­ پذیری استارت آپ به چه معناست؟ به عقیده ما یک شرکت نوپا بایستی بسیار پویا و آماده سازگاری با ناملایمات ممکن، باشد. با توجه به نیاز به اعتبارسنجی ایده تجاری شما، این شرکت­ ها باید آماده باشند تا محصول خود را متناسب با نیاز مشتری تنظیم کنند.

این ویژگی در مدل سایر کسب و کارها نیز وجود دارد زیرا نیاز به یافتن یک مدل تجاری پایدار، همیشه مطرح است. 

۶- حل یک مساله در استارت آپ

این نوع شرکت ­ها که با ایده نوآورانه همراه هستند، بر حل هر نوع مشکل موجود در بازار، تمرکز دارند. بنابراین استارت آپ ها موظفند با تمرکز روی محصول یا خدمات­شان در بازار و زندگی مردم، بهبود ایجاد کنند.

 

منبع:

https://ghazal.consulting/%d8%a7%d8%b5%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

ایده‌هایتان را دست کم نگیرید

بر اساس آمار، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار استارت آپ در ایران راه‌اندازی شده است. عوامل مثل داشتن ایده‌ های جدید، سرمایه‌گذاری و … باعث افزایش چشم‌گیر تعداد کسب و کارهای کوچک در ایران شده است. اما متاسفانه تمام این شرکت‌های موفق نیستند و طول سال‌های فعالیت آن‌ها به بیشتر از ۲ سال نمی‌رسد. تنها یک سوم این استارت آپ‌ها هستند که بر مشکلات فائق آمده و فعالیت خود را تداوم می‌بخشند. اگر فکر می‌کنید زمان ترک کار روزانه فرا رسیده و باید ایده‌ های خود را به مرحله اجرا برسانید، اطلاع از مراحل شروع استارت آپ برای شما مفید خواهد بود.

ایده‌هایتان را دست کم نگیرید

مراحل شروع استارت آپ

در این بخش، مراحل شروع استارت آپ را بررسی خواهیم کرد که برای رسیدن به موفقیت، باید آن‌ها را سپری کنید.

 

۱- تحقیقات ابتدایی را انجام دهید

مطمئنا زمانی که تصمیم خود را برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک می‌گیرید، یک ایده در ذهن دارید. اما باید بررسی کنید که آیا امکان موفقیت برای ایده شما وجود دارد؟ در واقع اگر یک استارت آپ نتواند مشکلی را برطرف کند، نیاز مخاطبان خود را پوشش دهد یا محصولی پرطردار به بازار عرضه کند، شانس کمی برای موفقیت خواهد داشت. بنابراین باید نیازهای مخاطبان هدف خود را با کمک روش‌های مختلف، بررسی کنید. سوال‌های زیر می‌توانند شما را در این مرحله کمک بزرگی کنند.
• آیا کسی به محصول یا خدمات شما نیازی دارد؟
• چه افرادی به محصول و خدمات شما نیاز دارند؟
• آیا شرکت دیگری با ایده شما فعالیت می‌کند؟
• آیا توان رقابت با سایر شرکت‌ها را دارید؟
• چگونه کسب و کار خود را به بازار معرفی خواهید کرد؟

مطمئنا زمانی که تصمیم خود را برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک می‌گیرید، یک ایده در ذهن دارید. اما باید بررسی کنید که آیا امکان موفقیت برای ایده شما وجود دارد؟

۲- نام تجاری مناسبی انتخاب کنید

نام تجاری شرکت، چیزی فراتر از انتخاب اسم است و در واقع نشان دهنده هویت شما خواهد بود. بنابراین باید نامی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن علاقه شخصی نسبت به آن، بتواند حس استفاه از محصول یا خدماتتان را به مخاطب القا کند. بدون شک نام انتخابی شما می‌تواند بر سرنوشت کسب و کارتان تاثیرگذار باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که برای انتخاب دامنه سایت و سایر موارد مربوط به بازاریابی مانند نام کاربری حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، باید از نام برند استفاده کنید.

 

۳- برای مسائل مالی برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی در خصوص مسائل مالی، یکی دیگر از مراحل شروع استارت آپ است. برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک، سرمایه خیلی زیادی لازم نخواهید داشت، اما باید بتوانید از پس پوشش هزینه‌های راه‌اندازی برای مواردی همچون اخذ مجوزهای لازم، تجهیزات، بیمه، ثبت نام تجاری، اجاره ملک و … برآیید. همچنین باید تا یکسال هزینه‌های جاری مانند حقوق کارکنان، قبوض ملک، بازاریابی و … را در نظر داشته باشید. مجموع این هزینه‌ها، همان سرمایه اولیه‌ای است که برای راه‌اندازی استارت آپ نیاز دارید.
لازم به ذکر است که روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه اولیه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وام‌های بانکی، کمک‌های تجاری، همکاری با سرمایه‌گذاران و … اشاره کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم که این سرمایه را به صورت ترکیبی از روش‌های مذکور تامین کنید.

تعیین ساختار، یکی از مهم‌ترین مراحل شروع استارت آپ است زیرا بسیاری از جوانب چرخه عمر کسب و کارتان مانند نام تجاری، میزان مسئولیت و مالیات به آن بستگی خواهد داشت

۴- درباره ساختار کسب و کارتان چه تصمیمی گرفته‌اید؟

تعیین ساختار، یکی از مهم‌ترین مراحل شروع استارت آپ است زیرا بسیاری از جوانب چرخه عمر کسب و کارتان مانند نام تجاری، میزان مسئولیت و مالیات به آن بستگی خواهد داشت. حتی می‌توانید در ابتدای مسیر، یک ساختار اولیه انتخاب کرده و پس از طی کردن پله‌های ترقی، ساختار خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، ابتدا به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود فعالیت خود را آغاز کنید و در ادامه مسیر، ساختار دیگری را جایگزین کنید.

۵- جذب سرمایه‌گذار

نداشتن پشتیبان مالی می‌تواند حتی بهترین ایده‌ها را زیر خاک دفن کند. در صورتی که از قبل یک سرمایه‌گذار جذب کرده‌اید، باید سراغ مرحله بعدی بروید. در غیر این صورت، باید به دنبال فرد مناسبی باشید. ترجیحا شخصی را انتخاب کنید که دارای یک مهارت باشد و بتواند عملکرد شما را تکمیل کند. البته شخصیت و منش این فرد نیز می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا برای سال‌ها مجبور هستید که با یکدیگر همکاری داشته باشید.

 

 

منبع:

https://ghazal.consulting/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

آدم های خوش فکر و خلاق همواره یک دردسر بزرگ دارند. ما همگی ایده های جالب در سر داریم اما اغلب آن ها رنگ واقعیت به خود نمی گیرند. چرا اغلب ایده ها و فکرها، عملیاتی نمی شوند؟ یک دلیلش می تواند این است که عادت های خلاقانه مان بر سر راه اجرایی شدن آن ایده ها قرار می گیرند.

اغلب، شور و اشتیاق ما برای فکر کردن و تولید ایده های جدید سر راه اجرای درست ایده های قبلی مان می شود و درنتیجه بساری از پروژه هایی را که شروع کرده ایم نیمه کاره رها می کنیم. چه این پروژه، راه اندازی یک وب سایت باشد، چه یک ایده تجاری و یا مثلا نوشتن یک رمان که زمانی طولانی آرزویش را در سرداشته ایم، بیشتر این پروژه ها دچار رکود می شوند و جز نامیدی چیزی حاصل نمی شود.

از طرف دیگر، تعدادی از آدم ها و گروه های تیمی خلاق هستند که می دانند چگونه باید در برابر مشکلات ایستادگی نمود تا ایده هایشان را به اجرا برسانند. نوشته ای که پیش رویتان هست، نتیجه بررسی تجربیات و دیدگاه های اینگونه افراد موفق و استثنایی است که در ۵ نکته خلاصه شده است:

 

۱. از جریان های کاری ارتجاعی پرهیز کنید

در ناخودآگاه بسیاری از ما، روش های انجام کار ارتجاعی به تدریج نهادینه شده است. روزانه در برابر بمباران تماس های تلفنی، پیامک، پست الکترونیکی، پیغام های چت، تویت و پیام های فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی حقیقی و یا مجازی و … قرار می گیریم. و در نتیجه بجای اینکه از انرژی مان به صورت فعال و مفید استفاده کنیم، خودمان را در مسابقه ای فرسایشی و انرژی بر، می بینیم که هر وقت به آخرین مورد ارتباطی پاسخ دادیم، برنده شده ایم!

بخاطر داشته باشید: صندوق پست الکترونیکی (Mail Box) خود را با لیست کارهایی که باید انجام دهید اشتباه نگیرید.

گروهی از آن انسان های خوش فکر و خلاقی که این نوشته بخشی از تجربیات آنان است، برای پرهیز از این روش کار منسوخ شده و غیر اصولی، درکار خود «بازه های زمانی عدم تحریک» برنامه ریزی می نمایند. یعنی اینکه روزانه و یا هفتگی، زمان هایی را در نظر می گیرند که در آن مدت، به هیچ نوع تماسی پاسخ نمی دهند. یک مثالش می تواند این باشد: هر روز قبل از اینکه فورا سراغ ایمیل هایتان بروید، و یا پیام ها و سایت های اجتماعی را چک کنید، دو ساعت وقت بگزارید و به سایر کارهایتان که در اجرای پروژه مهم اند، روال تکرار مشخصی ندارند و نیاز به تحقیق و تفکر عمیق دارند بپردازید.

راه دیگر این است که همه پیام ها و تماس ها را در محل مشخصی جمع آوری نمود. مثلا اعمال تنظیماتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستید به منظور ارسال پیام ها و رخدادهای به روز شده، به پست الکترونیک تان، استفاده از سرویس های صندوق صوتی و ارتباط آن با پست اکترونیک، و همچنین ایجاد فیلتر خودکاربرای پیام ها و ایمیل های دریافتی تا بتوان ایمیل ها را با اولویت بندی دلخواه دریافت و دسته بندی کند، زمان از دست رفته برای از این شاخه به آن شاخه پریدن میان سایت ها و سرویس های مختلف را کاهش خواهد داد.

پیشنهاد: Gmail یا سرویس پست الکترونیک شرکت گوگل، امکانات زیادی در زمینه فیلتر، دسته بندی، برچسب گذاری، انتقال (Forward) زمانبندی ایمیل های دریافتی و ارسالی دارد.

مثال: اگر چند آدرس ایمیل مختلف برای کارهای مختلف دارید، می توانید همه ایمیل های دریافتی در همه آن آدرس ها را به یک آدرس واحد در Gmail ارسال (Forward) کنید. برای شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک Facebook و یا تویتر Twitter و … هم می توان چنین کاری کرد. در نتیجه شما همه پیام ها و ایمیل های دریافت شده را به صورت یکجا در یک آدرس واحد خواهید داشت و نیازی به ورود به چندین سایت و سرویس دهنده مختلف برای بررسی پیام های هر سایت، از میان خواهد رفت.

 

۲. هر پروژه را به ۳ بخش اصلی تقسیم کنید

هر کاری در زندگی می تواند نهایتا به سه عنصر اساسی تقسیم شود. ۱. گام های اجرا (عملیات) ۲. موارد و کارهای غیر ضروری ۳. منابع و مرجع ها. گام های اجرا کارهایی هستند که می تواند به طور مجزا به گام های کوچکتر که عنوانشان با “فعل” شروع می شود تقسیم شوند.

موارد و کارهای غیر ضروری، ایده هایی هستند که در هنگام انجام تبادل نظر و طوفان فکری یا زمان اجریا پروژه به ذهن افراد خطور می کند که اغلب در آن موقع اجرایی نبوده ولی ممکن است در آینده قابل اجرا شوند. همه این موارد غیر ضروری باید در یک جای مشخصی جمع آوری شوند و در فواصل معین زمانی بازبینی گردند.
برای مثال یکی از آن رهبران خوش فکر پروژه که این نوشته بر اساس تجربیات آنان است، همه موارد غیر ضروری در طول اجرای پروژه را در فایل Word ذخیره کرده بود، در اولین شنبه هر ماه، برای بازبینی چاپ می کرد. بعد یک لیوان چای در دست می گرفت و می نشست کل لیست را بررسی می کرد. بعضی از موارد که غیر مرتبط بودند را حذف می کرد، بعضی ها را تبدیل به گام های اجرایی می کرد و باقی موارد روی لیست می ماند.

عنصر یا بخش سوم هر پروژه “مراجع” آن پروژه هستند. منظور از مراجع: مقالات، نوشته ها، کتاب ها، ابزار و سایر مواردی است که در اطراف خود گردآوری کرده اید. اغلب درباره اهمیت مراجع پروژه اغراق می شود. به جای اینکه ساعت های وقت برای سازماندهی نوشته ها و نکات مرتبط با پروژه بگذارید، آن ها را به ترتیب زمان وقوع (اجرا) در یک فایل بزرگ دسته بندی کنید. در زمانه تقویم های دیجیتالی، می توان در کسری از ثانیه هر نوع جلسه و یا رخدادی را جستجو کرده و نوشته های مربوط به یک روز مشخص را بدست آورد.

پیشنهاد: Google Calendar یا تقویک گوگل، یک سرویس دیگر رایگان شرکت گوگل است که امکانات زیادی در زمینه زمانبندی رخدادها و جلسات، تنظیم و ارسال دعوتنامه برای شرکت افراد در جلسات، دسته بندی رخدادها، و اتصال به سایر سرویس های گوگل مانند Gmail دارد.

پیشنهاد: یکی دیگر از ابزارهای پر قدرت در زمینه تقویم های دیجیتالی، برنامه Outlook محصول شرکت مایکروسافت است. این برنامه که در سیستم های عامل ویندوز Windows به صورت رایگان قرار داده شده است، هر آنچه که یک تقویم دیجیتال باید داشته باشد، دارد. این برنامه بخصوص برای افرادی که دسترسی مداوم به اینترنت ندارند به عنوان یک تقویم شخصی و کاری، پیشنهاد می شود. در صورتی که حساب ایمیل در سرورهای خدمات پست الکترونیک Microsoft Exchange از محصولات شرکت مایکروسافت داشته باشید، اجتماع و سازگاری فوق العاده ای میان ایمیل و تقویم خود و سایر افرادی که با آنها در ارتباط هستید بوجود خواهد آمد.
با ورود Microsoft SharePoint این سازگاری به مراتب بهتر، قویتر و پروژه مدارتر شده است.

 

۳. سنجش جلسات بر مبنای گام های عملیاتی

جلسات به خودی خود با توجه حجم زمان و وقفه هایی که در روند کار ایجاد می کنند، جزو موارد پر هزینه در هر پروژه هستند. بهتر است مقاومت بیشتری نشان داده شود در برابر جلسات بی هدف و یا کلی و جلساتی که دلیل خاصی برای تشکیل آن نیست و صرفا مثلا چون اول هفته یا ماه رسیده باید بر گزار شود. معمولا چنین جلساتی در اوایل صبح یعنی زمانی که شما بیشترین بازده کاری را دارید برگزار می شود و اغلب ازاینگونه جلسات گام عملیاتی قابل توجهی بدست نمی آید.

به خاطر بسپارید: هر جلسه ای که در پایان فاقد گام عملیاتی مشخص است، می بایست با یک ایمیل یا تماس تلفنی جایگزین می شد.

پیشنهاد: وقتی با مشتریان یا همکاران خود جلسه برگزار می کنید، جلسه را با یک بازبینی سریع تصمیمات گرفته شده و تعیین گام های علمیاتی به پایان ببرید. برای هر نفر از حضار جلسه ۱ الی ۲ دقیقه وقت بگذارید تا آن فرد درباره آنچه که از جلسه استنباط کرده است با دیگران به اشتراک بگذارد. با این کار اغلب چند گام عملیاتی که گاها لابلای حرف ها جا مانده است روشن می شود. این کار همچنین به درک بهتر گام های عملیاتی و اجرایی کمک می کند.

 

منبع:

https://www.khoshfekri.com/all/how-to-execute-ideas/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

تامین سرمایه استارت آپ ها:

از جمله مسائلی که استارت آپ ها با آن رو به رو هستند، تامین سرمایه می باشد که می توان گفت یکی از بزرگ ترین مسائل در این خصوص می باشد.

استارت آپ ها از آنجایی که آینده روشنی ندارند و نمی توان موفقیت آن تضمین نمود، بنابراین جذب سرمایه گذار و سرمایه برای آن سخت و پر ریسک می باشد.

 

راه های تامین سرمایه استارت آپ ها:

برای تامین سرمایه استارت آپ ها، روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه مطلب به مهم ترین آنها اشاره می گردد.

تامین سرمایه سریالی:

از این گونه تامین سرمایه زمانی استفاده می گردد که یک استارت آپ در طی چند مرحله اقدام به جذب سرمایه می نماید.

در این نوع تامین سرمایه به مرور تامین سرمایه بیشتر می شود و باعث افزایش ارزش کسب و کار مورد نظر می گردد. این نوع تامین سرمایه به صورت زیر می باشد:

مرحله اول تامین سرمایه:

زمانی که استارتاپ آغاز می گردد که به آن معمولا گذر از مرحله بذرپاشی می گویند، نوعی جذب به دست می آورد که باعث آماده شدن تعدادی از بازدید کنندگان از آن کسب و کار می شود. در این مرحله می توان تامین سرمایه ای به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار در نظر گرفت.

این نوع تامین سرمایه معمولا به وسیله سرمایه گذاران ریسک پذیر انجام می گیرد که ممکن است سرمایه گذاران فرشته را نیز شامل شود.

مرحله دوم تامین سرمایه:

استارت آپی که به این مرحله می رسد، تامین سرمایه مرحله دوم را باید انجام دهد که در این قسمت، بازاری برای محصول خود یافته است و بایستی آن را توسعه دهد. این دور از تامین سرمایه معمولا مبلغی بین ۷ تا ۱۰ میلیون دلار می باشد که در این صورت شرکت ها و سازمان ها می توانند حدود ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار برای آن ارزش گذاری نمایند.

این نوع از تامین سرمایه از طرف شرکت ها و سرمایه گذاران ریسک پذیر انجام می شود که معمولا افرادی هستند که مرحله قبل را ساپورت کرده اند.

مرحله سوم تامین سرمایه:

زمانی که کسب و کار وارد مرحله سوم می شود یعنی این کسب و کار دارای عملکرد خوبی بوده است و آماده گسترش به سمت بازار های جدید می گردد. این مرحله می تواند آخرین مرحله تامین سرمایه برای شرکت باشد و یا این که باز هم تامین سرمایه ادامه داشته باشد.

مرحله سوم معمولا آخرین سری برای آماده سازی شرکت برای عرضه اولیه سهام (IPO) در بورس می باشد. این نوع تامین سرمایه معمولا ۲۶ میلیون دلار می باشد که ارزش گذاری آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار صورت می پذیرد.

مرحله چهارم تامین سرمایه:

این مرحله پیچیده تر از دوره های قبلی می باشد و از آنجایی که بسیاری از شرکت ها مرحله سوم آخرین مرحله تامین سرمایه آنها می باشد، اما ممکن است شرکتی بنا به دلایلی اقدام به تامین سرمایه نماید. در این مرحله، مبلغ ارزش گذاری و حتی مبلغ تامین سرمایه متغیر می باشد.

مرحله پنجم تامین سرمایه:

معمولا تعداد شرکت هایی که به این مرحله می رسند بسیار اندک می باشند و معمولا بنا به دلایل زیر اقدام به تامین سرمایه می کنند:

  • عدم توانایی در برآورده نمودن انتظارات
  • خصوصی ماندن در مدت زمان طولانی تر
  • نیاز به کمک بیشتر قبل از عمومی شدن

تامین سرمایه جمعی

تامین سرمایه جمعی

تامین سرمایه جمعی:

این نوع از تامین سرمایه روشی می باشد که از طریق خانواده، دوستان، مشتریان و سرمایه گذار حقیقی، سرمایه تامین می گردد.

تامین سرمایه جمعی معمولا متضاد رویکرد جاری در تامین سرمایه کسب و کار ها می باشد که این نوع منابع برای تامین سرمایه شامل موارد زیر می شود:

تامین سرمایه از طریق وام:

وام برای تامین سرمایه به هر نوع تسهیلاتی گفته می شود که به کسب و کار های کوچک و نوپا کمک می کند. این نوع تامین سرمایه برای کسب و کار هایی مناسب است که تازه می خواهند شروع به کار کنند.

 

راه های تامین سرمایه از طریق وام:

  • وام های SBA: وامی است که به پشتوانه اداره کسب و کار های کوچک (SBA) اعطا می گردد.
  • کارت های اعتباری
  • وام های کوتاه مدت
  • دوستان و خانواده

منبع:

https://moshaveranco.com/%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d9%be-%d9%87%d8%a7/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

داشتن استارتاپ استرس ذهنی زیادی به بنیانگذاران آن وارد می کنند. به خصوص در اوایل شروع به کار استارتاپ، حقوق و دستمزد شما به عنوان بنیانگذار باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این حقوق برای شخص شما مناسب است و در راستای اهداف کسب و کار جدید شما می­ باشد یا خیر.

حقوق موسس می­ تواند بر روی کارکنان و دیگر سرمایه گذاران نیز تاثیر بگذارد، بنابراین در تعیین آن باید دقت کرد. در این نوشته، دلایل اهمیت تعیین میزان حقوق بنیانگذار بررسی می شود و توصیه هایی برای تصمیم گیری در مورد اینکه شما چه میزان باید، به عنوان یک بنیانگذار استارتاپ حقوق برداشت کنید، ارائه می شود.

ایجاد شرایط مناسب

به عنوان بنیانگذار استارتاپ، پول یکی از بزرگترین منابع شما است. اگر شما حقوق و دستمزد خود را بالا تعیین کنید، در واقع به وضوح می­‌خواهید پول را با سرعت بیشتری مصرف کنید، اما استارتاپ‌­ها مستلزم درک این موضوع هستند که نرخ مصرف بالای پول، مایه غرور و افتخار نیست.

شما برای تخصیص منابع یک شرکت جدید مقدماتی لازم دارید، باید محیطی ایجاد کنید که در آن، اعضای تیم بتوانند ایده­‌هایی را مطرح نمایند که کار آن ها را بهبود بخشد و یا سبب پیشرفت کسب و کار جدیدتان شود، جذب سرمایه به خودی خود، معیار پیشرفت استارتاپ ها نیست، اما به هر حال باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد. برخی بنیانگذاران برای نشان دادن تعهدشان به استارتاپ، حقوق کمتری نسبت به اعضای تیم برای خودشان در نظر می گیرند.

بنیانگذار باید در کسب و کار خود و میان اعضای تیم فرهنگی را ایجاد کنند که در آن، انصاف اهمیت داشته باشد. به عنوان موسس، اگر در پرداخت حقوق و دستمزد خودتان احتیاط کنید و از بریز و بپاش بپرهیزید، سرمایه گذاران برای حمایت از کسب و کار شما تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

تعیین معیارهای مناسب

احتمالا سخت­ ترین قسمت موضوع حقوق و دستمزد، شناسایی معیارهایی است که کمک می کنند میزان دریافتی خودتان را تعیین کنید. این معیارها برای هر استارتاپ متفاوت است و هر بنیانگذار در یک وضعیت منحصر به فرد قرار دارد.

اگر شما یک جوان ۲۱ ساله­ دانشجو که در خانه ای دانشجویی با دوستانش زندگی می کند، هستید، هزینه­ های شما بسیار کمتر از وقتی است که بنیانگذار شرکتی نوپا که در دهه ۴۰ سالگی خودش، همسر و فرزندانی دارد، باشید و شما باید خرج یک خانواده را بدهید.

معیار های اصلی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از مبلغ اجاره، هزینه خورد و خوراک، بیمه، و سایر هزینه های ضروری. علاوه بر این ها باید به دو سوال دیگر در این رابطه پاسخ بدهید:

 

۱. برای داشتن یک زندگی خارج از کار، چه مقدار پول نیاز دارید؟

استارتاپ ­ها اغلب بر اساس ایده ه­ای ناشی از علاقمندی های شخصی بنیانگذارانش ایجاد شده اند، بنابراین برای بنیانگذاران آسان است ساعت های بیشتری در روز کار کنند و حتی تعطیلات آخر هفته را نیز درگیر کار باشند. اما این مهم است که هویت خود را در خارج از استارتاپ­تان حفظ نمایید و زمانی را با خانواده و دوستان صرف کنید. پس باید اطمینان حاصل کنید که حقوق و دستمزدتان، به شما توانایی انجام این کار را می دهد.

 

 

 

 

 

۲. انتظار دارید که چه مدت با آن حقوق و دستمزد، دوام بیاورید؟

زمانی که مسائل مالی شخصی شما مطرح می­ شود، یک حساب از پس اندازها و بودجه فعلی­تان داشته باشید. اگر شما می ­توانید از عهده­ پرداخت به خودتان برای سال اول بربیایید، در صورت دوام آوردن پس اندازهای شخصی و یا با تسویه کردن سرمایه گذاری­ های دیگر، می ­توانید به جذب سرمایه برای کمک به کسب و کارتان فکر کنید.

صرفه­ جو باشید، اما هوشمند باشید. نباید به خودتان آنقدر کم پرداخت کنید که نتوانید بر روی کار تمرکز کنید.

 

۳. حفظ تعادل میان سهام و حقوق

به عنوان بنیانگذار یک شرکت نوپا، پاداش بزرگتر و مهمتر شما وقتی کسب و کارتان موفق می شود بدست می آید. شما صاحب بخشی از سهام شرکت هستید و موفقیت شما از نظر مالی مشروط به موفقیت کسب و کار است.

دادن سهام شرکت به دیگران، کمک می کند تا آن ها نیز در رویای موفقیت شما و کسب و کارتان شریک شوند. این موضوع را برای اعضای جدید به تیمتان اضافه می کنید خم در نظر بگیرید.

یک نکته مهم، ساختار سهام شرکت و استراتژی بنیانگذار برای تیم است. برای مثال، اگر شما کسی هستید که در نظر دارد تماما سهام خود را حفظ کند و به اعضای جدید تیم سهمی ندهد باید در نظر داشته باشید که احتمالا حقوق بیشتری را به  آن عضو جدید تیم باید بدهید تا مطمئن شوید اعضای کلیدی تیمتان در کنارتان خواهند ماند و متعهد به کسب و کاری هستند که شما می­ خواهید با کمک آنها بسازید.

در زمان استخدام افراد جدید باید این موضوع را با آن ها مطرح کنید. خیلی از افرادی که در استارتاپ ها دنبال کار می گردند می دانند که می توانند در شرکت های بزرگتر حقوق و دستمزد بیشتری بگیرند. اما آن ها سراغ استارتاپ ها می روند چون داشتن سهم در یک استارتاپ که در آینده موفق و پیشرو خواهد شد برایشان جذاب است. در این صورت شما باید به عنوان بنیانگذار استارتاپ، رویایتان را به آنان بفروشید و نشان دهید که داشتن سهم در شرکت شما چیز ارزشمندی است.

 

منبع:

https://www.khoshfekri.com/all/startup-salary/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

شاید برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید چگونه می‌توان کارآفرین شد و فرصت‌های کارآفرینی در ایران و جهان کدام است؟ قبل از ورود به دنیای کارآفرینی لازم است که بدانید "کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می‌گویند؟" در ادامه ما شما را با فرصت‌های کارافرینی در ایران آشنا می‌کنیم.

 

فرصت ها و ایده های کارآفرینی ، فرصت شناسی در کارآفرینی

 

 

ایران با وجود منابع و ظرفیت­‌های بسیار طبیعی و نیز نیروهای انسانی کارآمد، می‌تواند بستری مناسب جهت رشد و توسعه اقتصادی مهیا سازد. رشد کسب‌وکارها و توسعه اقتصاد کشور در گرو توجه به نوآوری و ترویج بینش و تفکر کارآفرینی می­‌باشد.

لازم است بدانید با توجه به سرعتی که جهان در حال حرکت به سمت تکنولوژی است، تا پنج سال آینده به میزان 10 درصد، ده سال دیگر 30درصد و 15سال آینده 70 درصد مشاغل امروزی از میان می‌روند و با توسعه هوش مصنوعی، کارهای یدی جای خود را به تکنولوژی خواهند داد. پس باید به دنبال کارآفرینی در موضوعاتی بود که در آینده ماهیت خود را از دست ندهند.

 

فرصت های کارآفرینی

فرصت‌های کارآفرینی وکسب‌وکار به نیازهای ارضا نشده یا ارضا شده به صورت ناقص و امکان وجود شانس برای برآورده کردن آن نیازها گفته می‌­شود. همچنین وجود فرصت‌های کارآفرینی موجب ایجاد نیاز یا برآورده ساختن نیازهای حال و آینده می‌شود. منابع فرصت‌های کارآفرینی شامل موارد زیر می‌شوند:

 

تغییرات جمعیتی:

این تغییرات شامل اندازه جمعیت، توزیع جمعیت، ساختار جمعیت و مهاجرت می‌باشد. بطور مثال می‌توان به فرصت‌هایی اشاره کرد که در حوزه سالخوردگان شکل می‌گیرد که می‌توان با ایده کارآفرینی آن را رفع یا بهبود بخشید.

 

تغییر الگوهای زندگی:

تغییراتی از جمله الگوهای سکونت و اقامت، تغییر نقش زنان و همچنین اقلیت‌ها در جوامع، تغییر سلیقه مشتریان، تغییرات گذران اوقات فراغت، بالا رفتن سطح آموزش و سطح زندگی، کسب‌وکارهای خانگی. به عنوان مثال می‌توان بر روی فرصت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای خانگی اشاره نمود.

 

تغییر در فناوری:

گسترش فناوری اطلاعات و رایانه و نیز تولید و عرضه، بین رشته‌ای شدن کارها، رشد اختراعات از جمله تغییرات مرتبط با حوزه فناوری هستند که می توان بر روی فرصت‌هایی که به دنبال تولید محصولات قدیمی با رویکردی جدید و مزایای بیشتری هستند، تفکر نمود.

 

تغییرات آب و هوایی:

تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کم شدن میزان آب‌های شیرین و خشکسالی‌های پی در پی می‌تواند فرصت‌هایی را در حوزه های مرتبط مانند آب شیرین‌کن‌ها ایجاد کند.

 

تحولات سیاسی:

عواملی نظیر اقدامات دولت‌ها، وضع قوانین و مقررات جدید، جنگ، حوادث طبیعی و ... که منجربه تحول در سیاست می‌شود فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌توان با خلاقیت آن را به کسب و کار تبدیل کرد.

 

تغییر در کیفیت زندگی اجتماعی:

مسایلی همچون ارتقا بهداشت و سلامت و مسایل زیست محیطی، تغییر و بهبود قابلیت‌های فردی موجب تغییر در انتظارات، باورها و دانش می‌شود که به دنبال آن فرصت‌های کارآفرینی را ایجاد می‌کند که می‌تواند به کسب و کارهای موفقی تبدیل گردد.

 

 تغییرات اقتصادی:

این تغییرات از مهم‌ترین تغییراتی است که می‌تواند فرصت‌های کارآفرینی زیادی را ایجاد کند و باید به آن توجه خاصی داشت. تغییراتی از جمله: تغییر در شاخص‌های اقتصادی کلان ( یارانه‌ها، تعرفه‌ها، نرخ بهره و مالیات)، تغییر در ساختار اقتصاد از لحاظ مالکیت یا انحصار، بحران‌های اقتصادی (تورم و رکود)، تغییر در درآمدهای ملی، افزایش رقابت (نوآوری و کاهش هزینه‌ها و ...)، کمیاب شدن منابع، تفاوت قیمت‌ها، تجارت آزاد و جهانی شدن آن، شوک‌های برون زا، توسعه زیر ساخت‌ها و ...

به عنوان مثال می‌توان با توجه به تخصیص بودجه‌های دولتی در ابتدای هر دوره سالانه، که جهت‌گیری سرمایه گذاران را در آن مشخص می‌کند، می‌تواند راهبرد مناسبی برای توجه به آن فرصت‌ها فراهم آورد. همچنین وجود تحریم‌های اعمالی و کم شدن بسیاری از منابع می‌تواند کسب‌و‌کارهای تولیدی بسیاری را به منظور ملی‌سازی آن صنعت به وجود آورد.

 

کشف فرصت کارآفرینی | محدودیت های کارآفرینی | شناسایی فرصت

 

 

موفقیت نهایی نتیجه شناسایی درست و به موقع و بهره برداری صحیح از فرصت‌هایی است که در اطراف ما وجود دارند. برای اینکه یک ایده کارآفرینی موفق شود نیاز است که مهارتی شکل گیرد که بیش از مهارت سایر افراد جامعه باشد. اگر بتوانید فرصت های کارآفرینی را به موقع شناسایی کنید بدون شک آینده ای درخشان در انتظار شما خواهد بود. اما این مهارت چگونه به دست می آید:

 

به دنیال ایده های اولیه بی نقص نباشید.

همه کسب‌و کارهایی که خبر موفقیت آنها به گوش ما می‌رسد در ابتدا ایده‌هایی خام و ناقص بوده‌اند. زمانی که شما ایده‌ای را کشف می‌کنید در ابتدا به نقص های آن پی خواهید برد، اما این ایده‌ها نیاز به ساخت و پیکرتراشی دارند. اگر به دنبال ایده‌ای بی‌نقص هستید باید بگوییم که زمان خود را تلف می‌کنید. البته این بدین معنی نیست که هر ایده‌ای ارزش دنبال کردن و توسعه دارد. بر روی ایده‌های خود به خوبی تحقیق کنید و زمانی که مطمن شدید ایده‌ای خوب و سود آور است به دنیال رفع نواقص آن باشید.

 

هر ایده ای باید در زمان مناسبش اجرا شود.

از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید در بحث کارآفرینی به آن توجه نمود این است که "آیا الان زمان مناسب اجرا کردن ایده است یا خیر؟" ایده‌های فوق‌العاده بسیاری وجود داشته یا دارند که اگر در زمان مناسب اجرایی نشوند با شکست رو به رو می‌شوند.

 

منبع:

https://gozaraccelerator.ir/blogs/entrepreneurshipopportunitiesiniran

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

استارتاپ چیست؟

بهتر است قبل از هرچیزی با مفهوم استارتاپ آشنا شوید. استارت آپ کسب‌وکار نوآورانه‌ای است که معمولا از ایده‌های بکر و خلاق شروع می‌شود. صاحبان استارتاپ‌ها با آزمون‌وخطا کسب‌وکارشان را توسعه می‌دهند و آرام‌آرام پیشرفت می‌کنند. استارتاپ‌ها معمولا برپایه فروش و کسب جایگاه در بازار عمل می‌کنند. آنها می‌توانند به پیچیدگی اختراع فنی بزرگی باشند یا به‌سادگی خرده‌فروشی کوچک. آنچه در موفقیت استارت آپ‌ها اهمیت دارد، خلاقیت و نبوغ صاحبان آنها در گسترش بازار و فروش محصولاتشان است.

 

استارتاپ های موفق ایرانی

قبل از معرفی باید نکته‌ای را توضیح دهیم. ازآنجاکه رده‌بندی استارتاپ‌های ایرانی در سایت‌های مختلف جهانی باهم متفاوت است، ترجیح دادیم به روشی غیر از رده‌بندی‌های معمول عمل کنیم. درواقع به‌جای اینکه به‌ترتیب درباره ده استارت آپ از استارتاپ ‌های موفق ایرانی بگوییم، ترجیح دادیم که در هر حوزه چند استارت اپ برتر را معرفی کنیم؛ به‌این‌ترتیب می‌توانیم با استارتا‌پ‌های بیشتری در رده‌بندی‌های مختلف آشنا شویم. مبنای رده‌بندی و معرفی این استارتاپ‌ها رتبه‌بندی آنها در وب‌سایت‌های استارتاپ رنکینگ و کرانچ بیس بوده است.

البته چون بسیاری از آمارهای اعلام‌شده در این وب‌سایت‌ها به‌روز نبوده‌اند، تصمیم گرفتیم که رتبه آمار بازدید وب‌سایت این استارت اپ‌ها در وب‌سایت الکسا و میزان بازخورد کاربران آنها و گردش مالی‌شان را ملاک بعدی موفق‌فرض‌کردن این استارتاپ‌ها در نظر بگیریم.

خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی

احتمالا سوپری‌های محلی که تلفنی سفارش می‌گرفتند و کالاها را درِ خانه‌ها می‌فرستادند،‌ الهام‌بخش خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی بودند. ایده این سوپر‌ی‌ها بسیار کارگشا بود و اهالی محل از آن استقبال می‌کردند. با گذشت روزگار و پیشرفت وسایل ارتباطی، ایده خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی هم به یکی از ایده‌های محبوب استارتاپی تبدیل شد.

در این میان بعضی از استارت آپ‌های فعال دراین‌زمینه،با به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه‌تر و کالاهای متنوع‌تر و ارسال رایگان، از باقی رقبا سبقت گرفتند. اسنپ مارکت، اکالا و بیار از معروف‌ترین و بهترین استارت اپ‌های ایرانی دراین‌زمینه به شمار می‌آیند.

 

استارتاپ های ایرانی

 

خرده‌فروشی‌های اینترنتی

همیشه سایت‌های خرید اینترنتی جزو محبوب‌ترین و پربازدیدترین سایت‌ها به ‌حساب می‌آیند. خریدوفروش اینترنتی یکی از ایده‌هایی است که همیشه جواب می‌دهد و با کمی خلاقیت می‌توان در آن پیشرفت زیادی داشت.

دیجی‌کالا یکی از استارتاپ های موفق ایرانی به‌طورکلی و نیز درزمینه خرده‌فروشی اینترنتی است. دیجی‌کالا حتی در مقطعی توانسته بود جزو صد استارتاپ برتر جهان جا بگیرد. دیجی‌استایل نیز یکی از فروشگاه‌های وابسته به دیجی‌کالا است و درزمینه مد و پوشاک فعالیت دارد.

استارتاپ‌هایی هم که در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، از اقبال خوبی میان بازدیدکنندگان برخوردار هستند. خانومی، روبان و مو تن رو از استارتاپ های موفق ایرانی دراین‌زمینه‌اند.

 

حمل‌ونقل درون‌شهری

خدا پدر مبدع طرح تاکسی‌های اینترنتی را بیامرزد! وقتی برای رسیدن به جایی عجله داریم، تاکسی‌های اینترنتی بسیار به کارمان می‌آیند. استارتاپ‌های ایرانی هم از صف تاکسی‌های اینترنتی جا نمانده‌اند و چند استارتاپ فعال دراین‌زمینه راه انداخته‌اند. اسنپ و تپسی استارتاپ های موفق ‌ایرانی در حوزه حمل‌ونقل شهری‌اند که در بیشتر شهرهای ایران شناخته‌شده‌اند و به فعالیت مشغول‌اند.

 

سفارش آنلاین غذا

امان از دست این شکم! حتما پیش آمده است که دلتان بخواهد غذای بیرون و فست‌فودهای خوش‌مزه بخورید؛ اما حوصله بیرون‌رفتن ندارید. در این مواقع بهترین گزینه استارتاپ‌هایی هستند که درزمینه سفارش آنلاین غذا از رستوران‌ها و فست‌فودها فعالیت می‌کنند. باید اعتراف کنیم که این ایده بسیار هوشمندانه و خلاقانه است!

مامان‌پز، اسنپ‌فود و چنگال از استارتاپ ‌های موفق ایرانی درزمینه سفارش آنلاین غذا هستند. این استارتاپ‌ها حوزه فعالیت خودشان را به شهرستان‌های مختلف گسترش داده‌اند و هر روز درحال گسترش هستند.

منبع:

https://contentop.ir/article/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

فروشگاه نرم‌افزارهای اندروید و آی‌اواس

با فراگیرشدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، طیف وسیعی از نیازهای مختلف دراین‌زمینه پیدا شده است. در این میان به‌دنبال تحریم اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات به کاربران اندروید و آی‌اواس، ضرورت ایجاد اپلیکیشن‌هایی که بتوانند نیاز کاربران داخلی را برآورده کنند، روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شد. بازار و مایکت دو استارتاپ معتبر و معروف ایرانی هستند که خدمات وسیعی به کاربران گوشی‌های اندروید ارائه می‌دهند.

سیب‌اپ و سیبچه هم استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه ارائه خدمات به کاربران گوشی‌های دارای سیستم عامل آی‌اواس هستند که توانسته‌اند تا حدود زیادی نیاز کاربران را در حوزه اپلیکیشن رفع کنند.

سرویس به‌اشتراک‌گذاری ویدئو

از زمانی که یوتیوب فیلتر شد، جای خالی استارتاپی که بتواند سرویس به‌اشتراک‌گذاری ویدئو را در ایران برعهده گیرد، احساس می‌شد. جعبه و آپارات از استارتاپ های موفق ایرانی هستند که توانسته‌اند نیاز کاربران را دراین‌زمینه رفع کنند.

کاریابی

جابینجا یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی به شمار می‌رود. این استارتاپ توانسته است رابطی میان افراد جویای کار و شرکت‌ها باشد و درزمینه معرفی افراد متخصص به شرکت‌های مختلف بسیار موفق عمل کند.

تلویزیون اینترنتی

این روزها تلویزیون‌های اینترنتی به محبوبیت چشمگیری میان کاربران رسیده‌اند. می‌توانید تنها با پرداخت هزینه کمی به‌عنوان حق اشتراک به منبع عظیمی از فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی و سریال‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنید. تلوبیون، نماوا، فیلیمو و آیو از استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی به کاربران‌اند.

سلامتی و تناسب اندام

استارتاپ نوبت دات آی آر یکی از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات درمانی و پزشکی است. این استارتاپ در کنار وب‌سایت پذیرش ۲۴، خدمات درمانی متنوعی به کاربران ارائه می‌دهد. با جست‌وجو در وب‌سایت این استارتاپ‌ها می‌توانید به‌سادگی درباره پزشک موردنظرتان اطلاعاتی کسب کنید و برای دیدن آنها نوبت بگیرید.

دکتر ساینا یکی از استارتاپ های موفق پزشکی است که کاربران می توانند با ثبت‌نام در آن، به‌صورت آنلاین توسط پزشکان متخصص ویزیت شوند و مشاوره بگیرند. داروکده هم یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی در این حوزه است که به ثبت اطلاعات دارویی و فروش آنلاین داروها اختصاص دارد.

همچنین از سایر استارتاپ های مطرح در حوزه سلامت می توان به دکترتو نیز اشاره کرد.

خدمات عمومی و فنی

با راه‌اندازی استارتاپ‌های حوزه خدمات فنی و عمومی، نیاز کاربران به پیداکردن تعمیرکاران حرفه‌ای یا ارائه‌دهندگان خدمات نظافتی و سرویس‌های مختلف کاهش یافته است. آچاره، سنجاق، اسپارد و استادکار از استارتاپ‌ های موفق ایرانی در حوزه خدمات فنی به حساب می‌آیند.

خدمات آموزشی

آموزش‌های مجازی و خدمات آموزشی یکی دیگر از نیازهای روبه‌‌توسعه در فضای اینترنتی است. خوشبختانه استارتاپ‌های فراوانی در این حوزه فعالیت می‌کنند که طیف گسترده‌ای از خدمات آموزش از راه دور را به مشترکان و کاربران ارائه می‌دهند. اگر بخواهیم از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات آموزشی نام ببریم، فرادرس در صدر فهرست خواهد بود. این استارتاپ طیف متنوعی از خدمات آموزشی را به کاربران ارائه می‌دهد. استارتاپ موفق بعدی فرانش است. این استارتاپ هم مانند فرادرس، خدمات آموزش آنلاین به کاربران ارائه می‌کند.

 

منبع:

https://shanbemag.com/successful-iranian-startups/

  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰
 
آیا برای پیشبرد اهداف خود در استارتاپ، قصد افزایش سرمایه دارید و در رابطه با نحوه دریافت آن دچار سردرگمی شده‌اید؟ آنچه باید بدانید این است که در زمینه جذب سرمایه هر تصمیمی بگیرید؛ تاثیر مستقیم بر آینده استارتاپ شما خواهد داشت. بنابر این برنامه‌ریزی جهت اخذ سرمایه، از لحظه اول بسیار مهم است. اما امکان تصمیم‌گیری نادرست در این زمینه بسیار بالا است و بسیاری از بنیانگذاران استارتاپ ها چنین خطاهایی را مرتکب می‌شوند. با ما همراه باشید تا 4 اشتباه رایجی که بنیانگذاران استارتاپ‌ها پیش از اخذ سرمایه انجام می‌دهند را مورد بررسی قرار دهیم.
 
 
 

اشتباهات رایج پیش از دریافت سرمایه در استارتاپ ها

 

1. عدم برخورداری از آمادگی لازم

بزرگ‌ترین خطایی که استارتاپ‌ها مرتکب می‌شوند؛ عدم فراهم کردن زمینه لازم جهت دریافت بودجه است. صاحبان استارتاپ‌ها پیش از جذب سرمایه باید این سوال از خود بپرسند که تا چه حد قصد توسعه شرکت خود را دارم و در چه بازه زمانی باید به این هدف دست پیدا کنم؟
به طوری که در زمینه‌های زیر باید برنامه‌ریزی و آمادگی داشته‌باشید:
• چه میزان سرمایه را باید دریافت کرد؟
• سرمایه دریافت شده در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود؟
• سرمایه دریافت شده در چه بازه زمانی قابلیت تامین هزینه‌ها را خواهد داشت؟

بنابراین پیش از دریافت سرمایه، هزینه‌های پروژه‌ای که در دست دارید را برآورد کنید. سپس بودجه‌ای متناسب با نیازهای خود تهیه کنید. نکته مهم دیگر، تخمین درآمد است. گردش مالی در شرکت خود را در بازه‌های زمانی یک ماهه، یک ساله و دو ساله تجزیه و تحلیل کنید. به کمک این تجزیه و تحلیل دوره‌ای متوجه خواهید شد که در چه زمانی کسب و کار شما دوباره به سرمایه نیاز پیدا خواهد کرد. در نتیجه به منظور دریافت بودجه تصمیمات لازم را به درستی اتخاذ می‌کنید.
 

 

2. عدم آشنایی با گزینه های تامین مالی

آنچه در حال حاضر در رابطه با استارتاپ‌ها صادق است؛ وجود گزینه‌های متنوع تامین منابع مالی است. خبر بد این است که فراوانی گزینه‌ها برای صاحبان این کسب و کارها دردسرساز است. بنابراین پیش از اقدام جهت دریافت سرمایه، با اصول اولیه حقوق صاحبان سرمایه و نحوه تامین مالی آشنا شوید. این یک نکته مهم جهت دستیابی به هدف است. کارشناسان ما در شتابدهنده تریگ آپ می توانند در این زمینه شما را آگاه سازند و شما می توانید پیشنهادات آنها را مورد ارزیابی قرار دهید و از آنها مشاوره بگیرید.
دریافت سرمایه برای استارتاپ‌ها از طریق چندین روش امکان‌پذیر است:
• دوستان و خانواده
• سرمایه گذاری ریسک پذیر
• شتابدهنده ها

دریافت سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران و شتابدهنده ها، نسبت به دریافت وام از ریسک کمتری برخوردار است. زیرا آنها در سود و ضرر با شما شریک هستند اما وام دهندگان تنها به سود وام خود فکر می‌کنند و در ضررهای احتمالی در کنار شما نخواهند بود. نکته منفی که شاید در برخی از سرمایه‌گذاران صورت گیرد؛ اختیاراتی است که آنها در کسب و کار شما تصاحب می کنند که این امر ممکن است در دراز مدت برای شما گران تمام شود. ولی در شتابدهنده ها این اختیارات به حداقل ممکن رسیده است. بنابراین پیش از دریافت سرمایه، در رابطه با تمامی جنبه های گوناگون جذب سرمایه تحقیق کنید و پس از ارزیابی مشخص کنید کدام یک از روش‌های مطرح شده جهت تامین بودجه، در طولانی مدت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

 

3. عدم برخورداری از ابزار مناسب

سه بخش مهم همچون امور مالی، امور کسب و کار و بازاریابی برای کسب وکارهای نوپا وجود دارد. جهت آشنایی شما در ادامه هر یک را بصورت کلی بررسی می‌کنیم.
 

امور مالی

استارتاپ‌ها پیش از اخذ سرمایه باید سود، زیان، گردش مالی و ترازنامه شرکت خود را به دقت بررسی کنند. به کمک این بررسی، فرضیات و پیش بینی‌های مالی دقیق را ایجاد می‌کنید. البته شرکت‌های تاسیس‌ شده نیازی به پیش‌بینی امور مالی خود ندارند؛ چرا که پیش‌تر فرایند مربوط به آن را انجام داده‌اند. اما پیش‌بینی مالی برای استارتاپ‌ها بسیار حائز اهمیت و ابزار تسریع کننده جهت رسیدن به موفقیت است. سرمایه‌گذاران پیش از اخذ تصمیم مایل هستند که معیارهای مالی عامل موفقیت در کسب و کار شما را بسنجند.
 

امور کسب و کار

کسب و کارهای نوپا به یک سند طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مختصر و قابل اتکا نیاز دارند. این خلاصه یک سند چند صفحه‌ای است که در اختیار سرمایه‌گذاران با پتانسیل بالا قرار خواهد گرفت. بسیاری از سرمایه گذاران ریسک پذیر تنها به طرح کسب و کار شما اهمیت می‌دهند. چنانچه اگر این طرح به درستی توصیف شود؛ احتمال اینکه این افراد تحت تاثیر قرار گیرند؛ بالا می‌رود.
 

بازاریابی

بازاریابی کلید موفقیت کسب و کار شما خواهد بود. چنانچه بازاریابی در کسب وکارهای نوپا به درستی و طبق اصول انجام شود؛ احتمال دریافت گزینه‌های مناسب جهت سرمایه گذاری، به طور چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین جهت دستیابی به قله موفقیت، آماده‌کردن ابزارهای لازم بسیار مهم است. به طوری که عدم آمادگی در این زمینه از دیگر اشتباهاتی است که استارتاپ‌ها پیش از جذب سرمایه مرتکب می‌شوند.

4. نداشتن دلایل قانع کننده برای جذب سرمایه

نکته مهم در جذب سرمایه این است که دلیل نیاز کسب و کار خود به سرمایه را بدانید. تشخیص دلیل نیاز به سرمایه نقش مهمی در نحوه تامین آن خواهد داشت. برخی از دلایل نیاز به سرمایه عبارت است از:
• نیاز به استخدام کارمندان جدید
• افزایش هزینه‌های بازاریابی
• بهبود تکنولوژی
• جابه جایی به فضایی بزرگ‌تر یا احداث مکان جدید برای شرکت
• خرید تجهیزات
• فراهم کردن زیرساخت ها یا مواد اولیه لازم جهت توسعه محصول یا افزایش تولید

نکته حائز اهمیت، برنامه ریزی صحیح و برآورد دقیق سرمایه مورد نیاز جهت توسعه کسب و کار است. هنگامی که این اتفاق رخ دهد؛ ریسک جذب سرمایه به طور چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. عدم دریافت راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای نیز از دیگر اشتباهاتی است که صاحبان کسب و کار مرتکب می‌شوند. هنگامی که صحبت از تامین سرمایه برای استارتاپ می‌شود؛ وجود یک تفکر استراتژیک الزامی است. بنابراین از متخصصان مالی کمک بخواهید و اطلاعات لازم را از منتورهای حرفه‌ای که در شتابدهنده تریگ آپ در کنار شما هستند دریافت کنید.
 
منبع:
  • پیدایش 313
  • ۰
  • ۰

کارآفرین فردی یا کارآفرین مستقل به کارآفرینی گفته می‌شود که شرکت های کوچک تری را مدیریت می‌کند و نوآوری او به نحوی منظم و خارج از محیط‌های سازمانی می‌باشد اما کارآفرین سازمانی فردی است که در یک محیط بزرگتر و سازمانی با ایجاد نوآوری و خلاقیت، فکر و ایده خود را به اقدام سودآوری تبدیل می‌کند. در ادامه به صورت خلاصه‌تر به تفاوت میان کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی می‌پردازیم. با شتابدهنده گذر همراه باشید تا اطلاعات کاملتری در مورد کارآفرینی به دست آورید.

 

کارآفرینی فردی با کارآفرینی سازمانی چه تفاوتی دارند؟

بسیار واضح است که کارآفرینی در سازمان های بزرگ مشکل‌تر از کارآفرینی فردی یا کارآفرینی مستقل است. سختی کارآفرینی سازمانی از این حیث که کارآفرینی سازمانی در تصمیم‌گیری، استقلال عمل و تخصیص منابع دارای محدودیت‌های زیادی است، می‌باشد. البته نباید جنبه مشترک این دو کارآفرینی که  ایجاد نوآوری برای ایجاد یک محصول، روش، خدمت و سبک‌های جدید مدیریتی است را از یاد برد. هدف کارآفرینی فردی و سازمانی ارایه خدمات و محصولات با ارزش افزوده می‌باشد.

 

در ادامه به بررسی اختلافات اساسی بین این دو کارآفرینی می‌پردازیم:

اقدامات کارآفرینی فردی توسعه ای است ولی کارآفرینی سازمانی در جهت بازیابی صورت می گیرید.

اقداماتی که کارآفرین سازمانی انجام می‌دهد عمدتا اقدامات بازیابی در جهت مواجهه با رکود ایجاد شده در سازمان‌های بزرگ است. کارآفرینی سازمانی که اصطلاحا در جهت اصلاح سازمان برمی‌آید و فرهنگ کارآفرینی را در سازمانی اصلاح می‌کند که سلسه مراتب خاص خود را دارد و ساختاری کاملا عمودی دارد. کارآفرین سازمانی می‌تواند باعث بهبود رشد و نوآوری در یک شرکت سنتی با مدیریت‌های معمول شود.

 

 

رقیب کارآفرینی فردی با رقیب کارآفرینی سازمانی متفاوت است.

کارآفرینی فردی به صورت مستقل می‌تواند موانع موجود در بازار را بزداید و برای بقا و رقابت تلاش کند. در کل در کارآفرینی فردی رقیب بازار موجود می‌باشد. اما در کارآفرینی سازمانی قضیه متفاوت است و رقیب اولیه این نوع کارآفرینی فرهنگ موجود در سازمان می‌باشد. با توجه به این نکته می‌توان نتیجه گرفت که فرهنگ قدیمی شرکت می‌تواند سد بزرگی در برابر بسیاری از فرآیند‌های کارآفرینانه در جهت پیشرفت شرکت باشد. از این رو یک کارآفرین سازمانی علاوه بر اینکه باید بر موانع موجود در بازار غلبه کند، باید بر موانعی که خود سازمان به وجود می آورد هم غلبه کند.

 

 

تامین نیازهای مالی این دو کارآفرینی با یکدیگر متفاوت است.

اگر ارتباط واحد تازه تاسیس شده با شرکت مادر ارتباط خوبی باشد و شرکت مادر به عنوان یک حامی قدرتمند از کارآفرینی ایجاد شده حمایت کند، از نقش رقیب خارج شده و به عنوان یک دوست شناخته می‌شود. در این صورت کارآفرینی سازمانی می‌تواند از خزانه شرکت مادر به سرمایه لازم دسترسی پیدا کند. در اصل کارآفرین سازمانی از سمت شرکت تامین اعتبار می‌گردد. در حالیکه کارآفرین فردی باید از ثروت خود یا از طریق منابع خارجی به کارآفرینی خود بپردازد و تامین نیاز کند.

می‌توان گفت که در کارآفرینی سازمانی ظرفیت‌های مالی توسط شرکت مادر تعیین می‌شود و منابع خارجی بدون اجازه شرکت مادر نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما در کارآفرینی فردی ظرفیت مالی توسط خود کارآفرین ایجاد می‌شود و می‌تواند تمام منابع مالی موجود را مورد استفاده قرار بدهد.

 

 

محدودیت های تصمیم گیری آنها با هم متفاوت است.

کارآفرین سازمانی که مسئول فعالیت‌های ریسک پذیری است باید پیوسته به رییس خود که تمام اختیارات او در دستش است و می‌تواند تصمیمات کارآفرین را لغو کند، گزارش دهد. اما کارآفرین مستقل خود مسئول شرکت است و مدیر بالا دست ندارد، اگر چه تصمیمات وی بر اساس تمایلات و خواسته‌های مشتری ها، همکاران و سرمایه گذاران می‌باشد.

 

 

تشریفات اداری متفاوتی در کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی فردی وجود دارد.

تشریفات اداری در کارآفرینی فردی در دست خود کارآفرین و بسیار کمتر از تشریفات سازمان‌ها می‌باشد. اما تشریفات اداری سازمانی بزرگتر و شامل حسابداری؛ قراردادها، پرسنل، روابط عمومی؛ خدمات به مشتریان، تبلیغات و ... در دست شرکت مادر می‌باشد.

 

 

موفقیت و شکست اثرات متفاوتی برای این دو کارآفرین خواهند داشت.

کارآفرین فردی در صورت موفقیت می‌تواند به سرمایه بسیار زیادی دست پیدا کند. در اصل موفقیت در این نوع به دست آوردن استقلال کامل مالی و تغییر جایگاه وی باشد. اما در کارآفرینی سازمانی سرمایه زیادی برای کارآفرینانی که ریسک پذیرش فعالیت‌های مخاطره آمیز را بر عهده داشته‌اند، به دست نمی‌آید و موفقیت می‌تواند تنها به معنای ارتقا وی باشد.

در جایگاه مقابل شکست در کارآفرینی فردی بدان معنا است که هر کسی که در آن به فعالیت پرداخته است از جمله خود رییس شرکت مجبور به کار با کارفرمایان جدید می‌شود. همچنین شکست در کارآفرینی سازمانی موجب برکنار شدن مدیران از شغل خود نخواهد شد و آنها می‌توانند دوباره به شرکت مادر بازگردند.

منبع:

https://gozaraccelerator.ir/blogs/individualentrepreneurship

  • پیدایش 313