پیدایش، سرمایه گذار استارت آپ شما

  • ۰
  • ۰

استارتاپ ها از جمله جذاب ترین مشاغل حال و حاضر جهان هستند. فضای حاکم بر محیط استارتاپ ها و وجود نوآوری در ارائه خدمات و یا تولید محصولات، باعث می شود بسیاری از افراد علاقه مند ایجاد یک کسب و کار استارتاپی و یا مشتاق کار در این فضا ها باشند. در چند سال اخیر با رشد و توسعه تکنولوژی در ایران و فراگیری استفاده از اینترنت و تلفن های هوشمند، بیش از هر زمان دیگری شاهد ظهور و رشد استارتاپ های نوآورانه و موفق در ایران بوده ایم و پیش بینی می شود هنوز یک موج بسیار بزرگ از ظهور مشاغل استارتاپی در راه باشد.

اما وضعیت مشاغل استارتاپی در ایران چگونه است؟ میزان ضریب موفقیت آن ها به چه صورت است؟ بهترین استارتاپ های ایرانی در زمینه های مختلف کدامند؟ مباحثی که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود همگی پیرامون تاریخچه استارتاپ در ایران و وضعیت موفق ترین آن ها در حال حاضر است.

تاریخچه استارتاپ در ایران

تاریخچه استارتاپ در ایران

در تمامی تعریف هایی که از استارتاپ در جهان وجود دارد، موارد مشترکی مانند نوآور بودن کسب و کار و ارائه دادن راهکاری تازه برای حل یک مشکل مهم، مشترک است. برخلاف بسیاری که معتقدند استارتاپ ها لزوماً بر پایه تکنولوژی و اینترنت استوارند، استارتاپ می تواند مسیر خود را تنها با یک خلاقیت بکر و بدون نیاز به تکنولوژی های نوظهور طی کند. شاید این سوتفاهم به دلیل تاریخچه واژه استارتاپ در دنیا ایجاد شده باشد؛ چرا که واژه استارتاپ از دل سیلیکون ولی آمریکا و پس از ظهور شرکت های آن در جهان شکل گرفت و از سال 1911 تا بحال در جهان در حال گسترش است. شرکت هایی مانند IBM یا AT&T یا گوگل در زمره نخستین مشاغل استارتاپ مشهور در جهان بوده اند که موفق شدند استارتاپ را به شکل امروزی در جهان مطرح نمایند.

در ایران اما کسب و کار های استارتاپی پیش از خود واژه استارتاپ وارد میدان شد! پس از جنگ و در ابتدای دهه ۷۰ بود که به دلیل نیاز بالا به غذا و مواد کشاورزی، شرکت هایی در زمینه بیوتکنولوژی وارد عرصه شدند و موفق شدند اصلاحاتی بر روی برخی ویژگی های گیاهان ایجاد نمایند. یا شرکتی مانند مرکز صنایع نوین که در زمینه سرمایه گذاری برروی ایده های تازه فعالیت داشت. این ها جزو نخستین استارتاپ هایی بودند که بدون بستر های آنلاین در دهه های ۷۰ و ۸۰ در اوج محدودیت ها فعالیت کرده و بستر استارتاپ های مدرن را در ایران فراهم نمودند.

نخستین استارتاپ های مدرن ایران شرکت هایی مانند دیجیکالا (از سال ۲۰۰۶) یا آپارات (از سال ۲۰۱۰) یا تخفیفان (از سال ۲۰۱۱) و… بوده اند که با اتکا به اینترنتی که دیگر از نیمه دوم دهه هشتاد و آغاز دهه نود در ایران فراگیر شده بود، بهترین ایده های استارتاپی را در ایران به ثمر نشاندند و در فهرست موفق ترین استارتاپ های ایران قرار گرفتند.

احتمال موفقیت استارتاپ در ایران

یکی از دلایلی که باعث می شود بسیاری از ایده ها در حد ایده باقی بمانند، ترس از شکست است. درباره مشاغل استارتاپی مخصوصاً این ترس می تواند جدی تر نیز باشد، چرا که یکی از ویژگی های ذاتی مشاغل استارتاپ این است که مرحله به مرحله رشد می کنند و سپس به مرحله اوج خود نزدیک می شوند و در هر گام نیز احتمال شکست وجود دارد. این احتمال با برخی محدودیت ها و یا فراهم نبودن بستر در ایران می تواند برای بسیاری از جوانان خلاق و ایده پرداز وحشت آور باشد و باعث شود که پیش از شروع کار، نا امید شده و ایده خود را به کلی از یاد ببرند.

آماری که از وضعیت موفقیت و شکست یک کسب و کار نوپا در سطح جهانی به دست آمده، نشان می دهد که یک شرکت و یا واحد تجاری تازه تاسیس، احتمال زیادی برای شکست خوردن دارد. طبق آمار جهانی از هر ۱۰۰ کسب و کاری که آغاز به کار می کنند، ۹۰ تای آن ها در یک سال اول از میدان خارج می شوند و ۹ تای دیگر آن نیز تا پیش از پنج سالگی کسب و کار، دست از تلاش می کشند. این آمار در ایران نیز همین وضعیت را دارد و درباره استارتاپ ها نیز از این قاعده چیزی تغییر نخواهد کرد! بنابراین اگر انسان سخت کوشی و تلاش و ممارست و جنگیدن نیستید، بهتر است ایده خود را به یک طرح اولیه تبدیل کرده و آن را به شرکت های فعال بفروشید… اما اگر می توانید به سختی تلاش کنید و خود را در تلاطم ها امیدوار نگهدارید، آن وقت راه اندازی مشاغل استارتاپ می تواند برای شما میسر باشد.

در طی این مسیر، ویژگی ها و مسائلی وجود دارند که می توانند احتمال موفقیت استارتاپ شما را افزایش دهند. مسائلی که احتمال موفقیت استارتاپ شما را بالا می برند این ها هستند:

  • داشتن ایده بکر و عالی
  • مشکل گشا بودن ایده برای جامعه
  • نیاز سنجی صحیح بازار هدف
  • ایجاد یک طرح اولیه یا محصول نمونه به عالی ترین شکل
  • مطالعه مسیر موفقیت استارتاپ های موفق
  • مطالعه درباره چگونگی مدیریت و رهبری یک استارتاپ
  • افزایش مهارت های ارتباطی و بازار سازی
  • سخت کوشی و تلاش بی وقفه
  • با انگیزه بودن و انگیزه بخشیدن به تیم
  • تلاش برای جذب سرمایه گذار
  • پشتکار، ممارست، تکرار و هر چیزی به همین معنا!

 

مشاغل استارتاپ موفق در ایران

ایران با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، از منظر آمار استارتاپ در میان ۱۸۸ کشور جهان، در رتبه ۴۰ قرار دارد و این به معنای این است که هنوز جای رشد این آمار وجود دارد. در حال حاضر تنها ۱۸ درصد استارتاپ های ایرانی بالای ۲ سال عمر دارند و حدود ۴ درصد آن ها استارتاپ هایی بالغ محسوب می شوند. در حال حاضر هزاران استارتاپ فعال در بیش از ۹۰ زمینه مختلف در ایران مشغول فعالیت هستند که حدود یک سوم آن ها بازار استانی و دو سوم آن ها بازار ملی یا بین المللی دارند. موفق ترین این مشاغل استارتاپ در حال حاضر شرکت های دیجیکالا، بامیلو، دیوار، اسنپ، آپارات، آپ (آسان پرداخت)، شیپور، تپسی، بامیلو، تخفیفان، کجارو، ریحون، فیلیمو، کافه بازار، چارخونه و… هستند.

 

منبع:

https://paradisehub.ir/startup-jobs-in-iran/

  • ۰۰/۰۷/۰۶
  • پیدایش 313

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی