آیا برای پیشبرد اهداف خود در استارتاپ، قصد افزایش سرمایه دارید و در رابطه با نحوه دریافت آن دچار سردرگمی شدهاید؟ آنچه باید بدانید این است که در زمینه جذب سرمایه هر تصمیمی بگیرید؛ تاثیر مستقیم بر آینده استارتاپ شما خواهد داشت. بنابر این برنامهریزی جهت اخذ سرمایه، از لحظه اول بسیار مهم است. اما امکان تصمیمگیری نادرست در این زمینه بسیار بالا است و بسیاری از بنیانگذاران استارتاپ ها چنین خطاهایی را مرتکب میشوند. با ما همراه باشید تا 4 اشتباه رایجی که بنیانگذاران استارتاپها پیش از اخذ سرمایه انجام میدهند را مورد بررسی قرار دهیم.
اشتباهات رایج پیش از دریافت سرمایه در استارتاپ ها
1. عدم برخورداری از آمادگی لازم
بزرگترین خطایی که استارتاپها مرتکب میشوند؛ عدم فراهم کردن زمینه لازم جهت دریافت بودجه است. صاحبان استارتاپها پیش از جذب سرمایه باید این سوال از خود بپرسند که تا چه حد قصد توسعه شرکت خود را دارم و در چه بازه زمانی باید به این هدف دست پیدا کنم؟
به طوری که در زمینههای زیر باید برنامهریزی و آمادگی داشتهباشید:
• چه میزان سرمایه را باید دریافت کرد؟
• سرمایه دریافت شده در چه زمینهای هزینه میشود؟
• سرمایه دریافت شده در چه بازه زمانی قابلیت تامین هزینهها را خواهد داشت؟
بنابراین پیش از دریافت سرمایه، هزینههای پروژهای که در دست دارید را برآورد کنید. سپس بودجهای متناسب با نیازهای خود تهیه کنید. نکته مهم دیگر، تخمین درآمد است. گردش مالی در شرکت خود را در بازههای زمانی یک ماهه، یک ساله و دو ساله تجزیه و تحلیل کنید. به کمک این تجزیه و تحلیل دورهای متوجه خواهید شد که در چه زمانی کسب و کار شما دوباره به سرمایه نیاز پیدا خواهد کرد. در نتیجه به منظور دریافت بودجه تصمیمات لازم را به درستی اتخاذ میکنید.
2. عدم آشنایی با گزینه های تامین مالی
آنچه در حال حاضر در رابطه با استارتاپها صادق است؛ وجود گزینههای متنوع تامین منابع مالی است. خبر بد این است که فراوانی گزینهها برای صاحبان این کسب و کارها دردسرساز است. بنابراین پیش از اقدام جهت دریافت سرمایه، با اصول اولیه حقوق صاحبان سرمایه و نحوه تامین مالی آشنا شوید. این یک نکته مهم جهت دستیابی به هدف است. کارشناسان ما در شتابدهنده تریگ آپ می توانند در این زمینه شما را آگاه سازند و شما می توانید پیشنهادات آنها را مورد ارزیابی قرار دهید و از آنها مشاوره بگیرید.
دریافت سرمایه برای استارتاپها از طریق چندین روش امکانپذیر است:
• دوستان و خانواده
• سرمایه گذاری ریسک پذیر
• شتابدهنده ها
دریافت سرمایه از طریق سرمایهگذاران و شتابدهنده ها، نسبت به دریافت وام از ریسک کمتری برخوردار است. زیرا آنها در سود و ضرر با شما شریک هستند اما وام دهندگان تنها به سود وام خود فکر میکنند و در ضررهای احتمالی در کنار شما نخواهند بود. نکته منفی که شاید در برخی از سرمایهگذاران صورت گیرد؛ اختیاراتی است که آنها در کسب و کار شما تصاحب می کنند که این امر ممکن است در دراز مدت برای شما گران تمام شود. ولی در شتابدهنده ها این اختیارات به حداقل ممکن رسیده است. بنابراین پیش از دریافت سرمایه، در رابطه با تمامی جنبه های گوناگون جذب سرمایه تحقیق کنید و پس از ارزیابی مشخص کنید کدام یک از روشهای مطرح شده جهت تامین بودجه، در طولانی مدت برای شما مناسبتر خواهد بود.
3. عدم برخورداری از ابزار مناسب
سه بخش مهم همچون امور مالی، امور کسب و کار و بازاریابی برای کسب وکارهای نوپا وجود دارد. جهت آشنایی شما در ادامه هر یک را بصورت کلی بررسی میکنیم.
امور مالی
استارتاپها پیش از اخذ سرمایه باید سود، زیان، گردش مالی و ترازنامه شرکت خود را به دقت بررسی کنند. به کمک این بررسی، فرضیات و پیش بینیهای مالی دقیق را ایجاد میکنید. البته شرکتهای تاسیس شده نیازی به پیشبینی امور مالی خود ندارند؛ چرا که پیشتر فرایند مربوط به آن را انجام دادهاند. اما پیشبینی مالی برای استارتاپها بسیار حائز اهمیت و ابزار تسریع کننده جهت رسیدن به موفقیت است. سرمایهگذاران پیش از اخذ تصمیم مایل هستند که معیارهای مالی عامل موفقیت در کسب و کار شما را بسنجند.
امور کسب و کار
کسب و کارهای نوپا به یک سند طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مختصر و قابل اتکا نیاز دارند. این خلاصه یک سند چند صفحهای است که در اختیار سرمایهگذاران با پتانسیل بالا قرار خواهد گرفت. بسیاری از سرمایه گذاران ریسک پذیر تنها به طرح کسب و کار شما اهمیت میدهند. چنانچه اگر این طرح به درستی توصیف شود؛ احتمال اینکه این افراد تحت تاثیر قرار گیرند؛ بالا میرود.
بازاریابی
بازاریابی کلید موفقیت کسب و کار شما خواهد بود. چنانچه بازاریابی در کسب وکارهای نوپا به درستی و طبق اصول انجام شود؛ احتمال دریافت گزینههای مناسب جهت سرمایه گذاری، به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین جهت دستیابی به قله موفقیت، آمادهکردن ابزارهای لازم بسیار مهم است. به طوری که عدم آمادگی در این زمینه از دیگر اشتباهاتی است که استارتاپها پیش از جذب سرمایه مرتکب میشوند.
4. نداشتن دلایل قانع کننده برای جذب سرمایه
نکته مهم در جذب سرمایه این است که دلیل نیاز کسب و کار خود به سرمایه را بدانید. تشخیص دلیل نیاز به سرمایه نقش مهمی در نحوه تامین آن خواهد داشت. برخی از دلایل نیاز به سرمایه عبارت است از:
• نیاز به استخدام کارمندان جدید
• افزایش هزینههای بازاریابی
• بهبود تکنولوژی
• جابه جایی به فضایی بزرگتر یا احداث مکان جدید برای شرکت
• خرید تجهیزات
• فراهم کردن زیرساخت ها یا مواد اولیه لازم جهت توسعه محصول یا افزایش تولید
نکته حائز اهمیت، برنامه ریزی صحیح و برآورد دقیق سرمایه مورد نیاز جهت توسعه کسب و کار است. هنگامی که این اتفاق رخ دهد؛ ریسک جذب سرمایه به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. عدم دریافت راهنمایی و مشاوره حرفهای نیز از دیگر اشتباهاتی است که صاحبان کسب و کار مرتکب میشوند. هنگامی که صحبت از تامین سرمایه برای استارتاپ میشود؛ وجود یک تفکر استراتژیک الزامی است. بنابراین از متخصصان مالی کمک بخواهید و اطلاعات لازم را از منتورهای حرفهای که در شتابدهنده تریگ آپ در کنار شما هستند دریافت کنید.
منبع:
- ۰۰/۰۷/۰۸