استارتاپ چیست؟
بهتر است قبل از هرچیزی با مفهوم استارتاپ آشنا شوید. استارت آپ کسبوکار نوآورانهای است که معمولا از ایدههای بکر و خلاق شروع میشود. صاحبان استارتاپها با آزمونوخطا کسبوکارشان را توسعه میدهند و آرامآرام پیشرفت میکنند. استارتاپها معمولا برپایه فروش و کسب جایگاه در بازار عمل میکنند. آنها میتوانند به پیچیدگی اختراع فنی بزرگی باشند یا بهسادگی خردهفروشی کوچک. آنچه در موفقیت استارت آپها اهمیت دارد، خلاقیت و نبوغ صاحبان آنها در گسترش بازار و فروش محصولاتشان است.
استارتاپ های موفق ایرانی
قبل از معرفی باید نکتهای را توضیح دهیم. ازآنجاکه ردهبندی استارتاپهای ایرانی در سایتهای مختلف جهانی باهم متفاوت است، ترجیح دادیم به روشی غیر از ردهبندیهای معمول عمل کنیم. درواقع بهجای اینکه بهترتیب درباره ده استارت آپ از استارتاپ های موفق ایرانی بگوییم، ترجیح دادیم که در هر حوزه چند استارت اپ برتر را معرفی کنیم؛ بهاینترتیب میتوانیم با استارتاپهای بیشتری در ردهبندیهای مختلف آشنا شویم. مبنای ردهبندی و معرفی این استارتاپها رتبهبندی آنها در وبسایتهای استارتاپ رنکینگ و کرانچ بیس بوده است.
البته چون بسیاری از آمارهای اعلامشده در این وبسایتها بهروز نبودهاند، تصمیم گرفتیم که رتبه آمار بازدید وبسایت این استارت اپها در وبسایت الکسا و میزان بازخورد کاربران آنها و گردش مالیشان را ملاک بعدی موفقفرضکردن این استارتاپها در نظر بگیریم.
خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی
احتمالا سوپریهای محلی که تلفنی سفارش میگرفتند و کالاها را درِ خانهها میفرستادند، الهامبخش خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی بودند. ایده این سوپریها بسیار کارگشا بود و اهالی محل از آن استقبال میکردند. با گذشت روزگار و پیشرفت وسایل ارتباطی، ایده خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی هم به یکی از ایدههای محبوب استارتاپی تبدیل شد.
در این میان بعضی از استارت آپهای فعال دراینزمینه،با بهکارگیری ایدههای خلاقانهتر و کالاهای متنوعتر و ارسال رایگان، از باقی رقبا سبقت گرفتند. اسنپ مارکت، اکالا و بیار از معروفترین و بهترین استارت اپهای ایرانی دراینزمینه به شمار میآیند.
خردهفروشیهای اینترنتی
همیشه سایتهای خرید اینترنتی جزو محبوبترین و پربازدیدترین سایتها به حساب میآیند. خریدوفروش اینترنتی یکی از ایدههایی است که همیشه جواب میدهد و با کمی خلاقیت میتوان در آن پیشرفت زیادی داشت.
دیجیکالا یکی از استارتاپ های موفق ایرانی بهطورکلی و نیز درزمینه خردهفروشی اینترنتی است. دیجیکالا حتی در مقطعی توانسته بود جزو صد استارتاپ برتر جهان جا بگیرد. دیجیاستایل نیز یکی از فروشگاههای وابسته به دیجیکالا است و درزمینه مد و پوشاک فعالیت دارد.
استارتاپهایی هم که در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت میکنند، از اقبال خوبی میان بازدیدکنندگان برخوردار هستند. خانومی، روبان و مو تن رو از استارتاپ های موفق ایرانی دراینزمینهاند.
حملونقل درونشهری
خدا پدر مبدع طرح تاکسیهای اینترنتی را بیامرزد! وقتی برای رسیدن به جایی عجله داریم، تاکسیهای اینترنتی بسیار به کارمان میآیند. استارتاپهای ایرانی هم از صف تاکسیهای اینترنتی جا نماندهاند و چند استارتاپ فعال دراینزمینه راه انداختهاند. اسنپ و تپسی استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه حملونقل شهریاند که در بیشتر شهرهای ایران شناختهشدهاند و به فعالیت مشغولاند.
سفارش آنلاین غذا
امان از دست این شکم! حتما پیش آمده است که دلتان بخواهد غذای بیرون و فستفودهای خوشمزه بخورید؛ اما حوصله بیرونرفتن ندارید. در این مواقع بهترین گزینه استارتاپهایی هستند که درزمینه سفارش آنلاین غذا از رستورانها و فستفودها فعالیت میکنند. باید اعتراف کنیم که این ایده بسیار هوشمندانه و خلاقانه است!
مامانپز، اسنپفود و چنگال از استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه سفارش آنلاین غذا هستند. این استارتاپها حوزه فعالیت خودشان را به شهرستانهای مختلف گسترش دادهاند و هر روز درحال گسترش هستند.
منبع:
- ۰۰/۰۶/۲۲