یکی از حیاتیترین مراحل رشد استارتاپ، تلاش طرفین برای ارزش گذاری استارتاپ میباشد. همانطور که میدانید توسعه استارتاپ نیاز شدیدی به جذب سرمایه دارد. اغلب صاحبان ایدههای نو سعی میکنند از سرمایهگذاران خارجی برای این امر کمک بگیرند. اکثر سرمایهگذاران برای خرج سرمایه خود بر روی استارتاپها بایستی از ارزش واقعی آنها خبردار شوند. البته این امر برای صاحبان ایدههای نوآور نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا پس از ارزشگذاری استارتاپ و بستن قرارداد کار از کار گذشته است و ممکن است تنها چند اشتباه کوچک باعث ضرر صاحب طرح شود.
برای بسیاری سوال پیش آمده است که یک استارتاپ که به مرحله تولید انبوه و به دست مشتریان نرسیده است، چگونه ممکن است ارزشگذاری شود. با رشد یافتن این علم در دنیا و افزایش افرادی که توانستهاند استارتاپهای خانگی یا عمومی ایجاد کنند و بدین گونه به شهرت و ثروت بالایی دست یابند، روشهای ارزش گذاری استارتاپها نیز توسعه یافت. با تجربیات افراد درگیر در این زمینه روشهای مختلفی برای این ارزشگذاری استارتاپ ایجاد گردید تا افراد بتوانند در جذب سرمایه مورد نظر خود اطلاع کامل داشته باشند.
آگاهی از ارزش استارتاپ:
آگاهی از میزان ارزش یک استارتاپ به سرمایهگذاران کمک نمود تا بتوانند بهتر در مورد سرمایهگذاری فکر کنند و انتخاب مطمئنی داشته باشند. اما سود یا ضرر حاصل از توسعه یک استارتاپ باعث گردید که بنیانگذاران ایدههای خلاق بیشتر در مورد این مقوله به اشتراک تجربیات و ایدههای خود بپردازند و بتوانند مبتدیان این زمینه را راهنمایی کنند.
اما ارزش گذاری استارتاپ کمتر از میزان واقعی خود به عینه به ضرر صاحبان ایدههای جدید میباشد زیرا در همان سال اول سرمایهگذاری افراد متوجه کشش سودآوری ایده خود میشوند و این امر ممکن است بنیانگذاران را از ادامه راه دلسرد کند. اما ارزش گذاری استارتاپ بیشتر از میزان واقعی هم نتیجه خوبی ندارد. در ابتدا ممکن است افراد خیال کنند که در این معامله سود کردهاند ولی بر اساس تجربه مشخص شده است که در صورت سرمایهگذاری بیشتر از میزان واقعی بر روی یک ایده، پس از چند سال فعالیت و عرضه در بازار و رسیدن آن ایده به تولید نسبتا انبوه، جذب سرمایه برای ادامه راه در حوزه وسیعتر بسیار کاهش مییابد و حتی ممکن است یک استارتاپ قبل از فتح قله سودآوری با شکست کامل روبرو شود.
مهمترین عامل برای ارزش گذاری استارتاپ بر اساس عمر آن است. یک استارتاپ در مراحل اولیه خود معمولا به صورت کیفی ارزشگذاری میشود زیرا این ایده جوان است و هنوز سوابق مالی آن در دست نیست، در حالی که استارتاپهای بالغ و با سوابق مالی موجود اغلب به صورت کمی ارزشگذاری میشوند. بنابراین برای یک استارتاپ در مراحل مختلف چرخه عمر آن، روشهای گوناگونی برای ارزشگذاری وجود دارد. در این بخش شما را از صفر تا صد نحوه ارزش گذاری استارتاپ آگاه خواهیم کرد تا بتوانید با اطلاعات کامل در این زمینه به فکر فروش ایده استارتاپ خود باشید.
روش ارزش گذاری استارتاپ ضرایب:
روش Multiples method با عنوان روش ارزش گذاری استارتاپ ضرایب شناخته میشود که ماهیتی قیاسی دارد. برای انجام چنین ارزش گذاری استارتاپ بایستی ابتدا شرکتهای سهامی عام مشابه حوزه فعالیتی استارتاپ مورد بررسی قرار بگیرند. کمپانیهای مشابه بایستی از لحاظ عملیاتی، چالشهای بازار، رقیبان بازار، ریسکهای مرتبط با کسب و کار و پتانسیل رشد در شرایط تقریبا نزدیکی به استارتاپ باشند تا بتوان از ارزش گذاری استارتاپ ضرایب استفاده کرد.
برای محاسبه این ارزش گذاری استارتاپ موارد فروش، درآمد یا سود و زیان با کمپانیهای مشابه مورد ارزیابی قرار میگیرند و چنین قیاسهایی نشان میدهد که بنیانگذاران و تیم استارتاپ در کدام بخشهای بازار خوب عمل نکردهاند و یا چه استراتژیهایی برای رشد آنها موثر بوده است. همانطور که قبلا متوجه شدید چرخه عمر استارتاپ نحوه ارزشگذاری را مشخص میکند، این ارزشگذاری مناسب استارتاپهای جوان نیست و در مراحل اولیه زندگی یک ایده جدید کاربردی ندارند زیرا این ایده هنوز به سودآوری و درآمدزایی در شرایط بازار نرسیده است و در نتیجه این قیاس با کمپانیهای مشابه کارساز نخواهد بود. اما این ارزش گذاری استارتاپ برای طرحها در مراحل میانی و یا پایانی بسیار موثر میباشد و نشان میدهد که این کسبوکار توانسته است به سودآوری برسد یا خیر.
منبع:
https://maktabkhooneh.org/mag/startup-valuation/
- ۰۰/۰۶/۱۳