آیا ایده من ایدهای استارت آپی است؟
طبق تعریف صحیح استارت آپ هر ایده جدیدی که منجر به تهیه و تولید محصول یا خدمات و بهبود عرضه و فروش آن شود را میتوان استارت آپ در نظر گرفت. امروزه قوانین استارت آپ شامل راهاندازی کسب و کاری نوپا توسط گروهی از افراد است که با سرمایه شخصی و خصوصی آن را اجرا میکنند. مهمترین عامل در انواع استارت آپ امروزی پایهگذاری آنها بر بستر اینترنت و فضای مجازی است. علاوه بر آن باید افرادی همفکر خود را برای اجرای این ایده به عنوان همتیمی یا هم بنیانگذار همراه خود کنید؛ بنابراین اگر شما هم ایدهای دارید که شامل این آیتمهاست میتوانید آن را تبدیل به یک کسب و کار استارتاپی کنید.
قوانین استارت آپ چیست؟
در راه اندازی استارت آپ باید ابتدا با قوانین اولیه آن آشنایی داشته باشید. انواع استارت آپ باید از قوانین موجود برای فعالیت خود اطلاع داشته باشند تا دچار مشکلات حقوقی و زیان نشوند.
- ایده خود را به هرکسی نگویید. برای جذب سرمایهگذار یا هم بنیانگذار و توضیح ایده خود حتماً قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی را قبل از ارائه اطلاعات خود منعقد کنید.
- آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راهاندازی startup هایی که بستر الکترونیک و اینترنتی دارند، حیاتی است. قبل از هر اقدامی ابتدا این قوانین را مطالعه کنید و مطمئن شوید که ایده شما مغایرتی با اصول آن ندارد.
- گواهی ثبت اختراع بگیرید. قبل از جذب سرمایهگذار بهتر است که اختراع خود را ثبت کنید.
- نام و علامت تجاری برای برند خود تعریف و ثبت کنید.
- شرکت خود را ثبت کنید. پس از تعیین اعضا و هیئت مدیره به اداره ثبت شرکتها مراجعه و آن را ثبت کنید. برای این کار نیاز به تنظیم اساسنامه دارید.
- قرارداد واگذاری سهام. یکی از قوانین استارت آپ که اهمیت بالایی برای بقای آن دارد، تنظیم قرارداد برای اختصاص سهام آن به افراد و شرکا است.
چگونه استارتاپ راه بیندازیم؟ مطمئناً برای راه اندازی استارت آپ اول باید با قوانین این کار آشنا شوید.
طراحی بیزنس پلن برای راه اندازی استارتاپ
با طراحی بیزنس پلن در شروع کار میتوانید چهارچوب و رویههای موردنظر را تدوین کرده و آنها را بازنگری کنید. اگر از خود میپرسید که چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم؟ پاسخ آن مطمئناً شامل نوشتن بیزنس پلن برای آن است. از آنجا که جزئیات طرح و نحوه اجرای آن، همچنین میزان هزینه راه اندازی استارت آپ ، شرکا و رویههای فروش و تولید محصول یا ارائه خدمات در بیزنس پلن ذکر میشود، میتوانید میزان موفقیت پروژه خود را با آن اندازهگیری کنید.
در حین تهیه بیزنس پلن برای راهاندازی Startup خودتان نیز با مشکلات احتمالی، میزان سود، تعداد افراد مورد نیاز برای اجرا و دیگر نکاتی که ممکن است به آنها فکر نکرده باشید، مواجه شوید. این در تصمیمگیری برای ادامه کار به شما کمک میکند.
هزینه راه اندازی استارت آپ
برای تخمین هزینه راه اندازی استارت آپ باید درک درستی از سازوکار پروژه و شرکت خود داشته باشید. بسته به نوع تجارت و کاری که قرار است راهاندازی کنید، یقیناً هزینه اولیه متفاوت خواهد بود. هزینههایی که برای راهاندازی استارتاپ با آن مواجه خواهید شد به شرح زیر است:
- مراحل اولیه قبل از جذب سرمایهگذار و همتیمی که شامل هزینه مشاوره، ساخت نمونه اولیه، هزینههای بررسی و پژوهش در مورد ایده است.
- هزینههای جذب سرمایهگذار شامل دعوت افراد و گروههای سرمایهگذار، برگزاری جلسه و پذیرایی است.
- انتخاب محل کار و هزینههای ثبت از جمله هزینه راه اندازی استارت آپ است. این محل نیاز نیست که محل دائمی شرکت باشد میتوانید با یک اتاق شروع کرده و آن را گسترش دهید. همچنین میتوانید از خدمات شتابدهنده های استارتاپی نیز برای استقرار در یک مکان استفاده کنید.
- مبلغی را به عنوان هزینههای پیشبینی نشده نیز باید در نظر بگیرید.
پس از جذب سرمایهگذار و هم بنیانگذار میتوانید از سرمایههای مالی آنها برای ادامه کار بر اساس بخش مالی که در بیزنس پلن به آن اشاره شده است، شامل هزینه های جاری ، انواع تبلیغات مانند تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.
شناسایی مزیت رقابتی خود
یکی از مهمترین مواردی که در آموزش استارتاپ به آن اشاره میشود، شناسایی مزیت رقابتی یا شناسایی نیاز است. برای اینکه یک کسب و کار موفق را پایهگذاری کنید، باید نیازسنجی کنید که محصول یا خدمات شما مناسب چه کسانی است. ممکن است که ایده شما قبلاً به نحوی اجرا شده باشد، باید رقبای خود را شناسایی کرده و راه حلی که شما را برتر از آنها میکند را بیابید. به عنوان مثال شما تمایل به راه اندازی استارت آپی برای فروش محصولات مصرفی خانوار هستید، در حال حاضر سایتها و فروشگاههای بسیاری اقدام به فروش این محصولات میکنند. مزیت رقابتی شما نسبت به سایرین میتواند تهیه کالاهای باکیفیت ولی با قیمت مناسب و کم باشد.
منبع:
- ۰۰/۰۶/۰۸
عالی بود