تاریخچه تشکیل شتاب دهندهها
تاریخچه تشکیل شتابدهندهها به سال 2005 در بریتانیا باز میگردد. این شرکت توسط پل گراهام و شرکایش با نام وای کامبینیتور ( Y Combinator) تاسیس شد. این شرکت در هر سال استارتاپهای زیادی را به مصاحبه دعوت کرده و از میان آنها دو ایده خاص و قوی را انتخاب میکند.
بعد از انتخاب استارتآپها، به طور کامل به آنها در زمینههای مختلف مشاوره، سرمایه برای رشد و ارتباطات کمک کرده و در ازای آن 7 درصد از سهام شرکت را به نام خود میزند. در حال حاضر شرکتهای اکسلریتوری بسیاری در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند اما هنوز شرکت وای کامبینیتور یکی از بزرگترین و قدرتمندترین آنها در دنیا به شمار میرود.
این شرکت تا کنون در بیش از 700 پروژه بزرگ دنیا همکاری داشته، با 1400 سرمایه گذار در ارتباط بوده و ارزشی بیش از 30 میلیارد دلار دارد.
شتابدهندهها در ایران
سابقه تاسیس و فعالیت این شرکتها در ایران، چندان زیاد نیست. سال 1393 را می توان آغاز فعالیت چند شرکت به عنوان شتاب دهنده دانست که توانستند به تعدادی از صاحبان ایده برای آغاز فعالیت حرفهای خود کمک کنند.
در چند سال گذشته استارت آپ و هر آنچه که به آن مربوط میشود، بیش از پیش مورد توجه افراد قرار گرفته است. به طوری که سالانه شاهد آن هستیم که تعداد شرکتهای شتاب دهنده و ایدههای استارت آپ رو به افزایش است.
مراحل همکاری با شتاب دهندهها چگونه است؟
اگر شما نیز یک ایده استارت آپ و فکری نو دارید، کافی است با تعدادی از شتاب دهندهها آشنا شوید. شتاب دهندهها در هر سال ایدههای مختلفی را دریافت کرده و آنها را توسط تیم تخصصی خود بررسی میکنند. اگر استارت آپ شما از فیلترهای اولیه آنها بگذرد، شما را در مرکز پذیرش میکنند.
در یک دوره یک تا سه ماهه، فعالیت حرفهای شتابدهنده ها آغاز شده و مفاهیم اصلی مورد نیاز کسب و کار شما مانند آینده کاری، تشخیص وضعیت بازار، شناخت هویت مشتری، کار بر روی نمونه اولیه و مدل تجاری، تشکیل تیم متخصص و غیره را به شما آموزش خواهند داد.
مرحله دوم که به آن مرحله شتاب نیز میگویند، زمان آغاز به کار است. اگر کسب و کار شما از مرحله دوم نیز امتیازهای لازم را کسب کرده باشد، شتاب دهنده سرمایه لازم جهت آغاز کار را در اختیار شما قرار داده و در ازای آن بخشی از سهام شرکت بین 10 تا 20 درصد را به نام خود میزند.
این بازه زمانی معمولا بین 3 تا 6 ماه طول میکشد و شما به عنوان صاحب ایده و کسب و کار باید تمام تلاش خود را برای دریافت نتیجه و بازدهی به کار بگیرید. البته خوبی همکاری با شتاب دهندهها علاوه بر تامین سرمایه آن است که شما در تمامی مراحل و چالشها تنها نیستید و کادر متخصص شتاب دهندهها در هر زمینهای پشتیبان شما خواهند بود.
در انتهای دوره شتاب، نمونه تجاری آماده شده تا به سرمایه گذاران معرفی شود. خدمات یا محصولات استارت اپ در روز نمایش یا Demo Day در یک رویدادی به سهام داران معرفی میشود تا برای فعالیت اصلی و حرفهای ایده، سرمایه گذاری کنند. البته همان طور که در بالا نیز اشاره شد، شرکت شتاب دهنده تا پایان فعالیت شرکت استارتاپ به عنوان یکی از سهام داران باقی مانده و سود دریافت میکند.
شتاب دهندهها با مراکز رشد چه تفاوتهایی دارند؟
در صورتی که با دنیای استارت آپها و کارآفرینی آشنا باشید احتمالا بیشتر از شتاب دهنده نام مراکز رشد را شنیده باشید. مراکز رشد بیش از یک دهه است که در کشور ما به شرکتهای دانش بنیان و ایدههایی که قابلیت توسعه دارند کمک میکند. اما آیا شتاب دهندهها همان مراکز رشد هستند؟ چه تفاوتهایی میان آنها وجود دارد. در حالت کلی میتوان گفت که این موسسات 3 اختلاف کلی با یکدیگر دارند:
مدت زمان همکاری:
یکی از مهمترین تفاوتهای شتاب دهندهها و مراکز رشد مدت زمانی است که موسسه کسب و کار شما را تحت حمایت خود قرار میدهد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد مدت زمانی که یک شتاب دهنده برای هر کسب و کار زمان میگذارد، محدود و حداکثر 6 ماه است، در حالی که این زمان برای مراکز رشد میتواند تا 5 سال و گاهی بیشتر نیز طول بکشد.
میزان سود مشارکت:
همانطور که در بالا نیز ذکر شد، شتاب دهندهها به عنوان حق الزحمه خدمات خود، بخشی از سهام شرکت تاسیس شده را به نام خود ثبت میکنند، اما مراکز رشد معمولا خدمات خود را بدون دریافت هزینه و سودی برای شما انجام میدهند.
نوع همکاری:
تفاوت دیگری که میتوان برای شتاب دهندهها و مراکز رشد بیان کرد، نوع همکاری و مشارکت آنها است. شتاب دهندهها در روند انجام کار و تصمیم گیریها تاثیر مستقیم میگذارند، در حالی که مراکز رشد، در روند کار دخالت زیادی نداشته و تنها شرایط مورد نیاز مانند سرمایه و فضای مورد نیاز را در اختیار شما قرار میدهند.
منبع:
https://modireweb.com/Everything-you-need-to-know-about-accelerators
- ۰۰/۰۶/۰۲