سرمایه گذار در کسب و کارهای نوپا
تا بحال برایتان پیش آمده است که بخواهید کسب و کاری راه بیندازید و یا در جایی سرمایه گذاری کنید اما ندانید چه باید بکنید؟ اکثر افراد در اینجور مواقع به مشورت با دوستان و آشنایان و مشاوران سرمایه گذاری میپردازند تا یک راه مناسب برای سرمایه گذاری پیدا کنند.
سرمایه گذاری بر روی ملک، ارز، طلا و یا در خارج از کشور از جمله سرمایه گذاری های شناخته شده و رایج است که ریسک و خطرات خود را نیز بهمراه دارد. اما چگونه میتوان به نحوی سرمایه گذاری کرد که هم کسب و کاری شکل بگیرد و هم موجب کارآفرینی و رونق اقتصادی شود. یعنی هم سرمایه گذار سود ببرد و هم در کنار آن افراد دیگر مشغول بکار شوند. اگر چنین هدفی دارید ما به شما سرمایه گذاری در استارتاپ را پیشنهاد میکنیم.
سرمایه گذاری در استارتاپ چیست
استارتاپ به معنی راه اندازی یک ایده به عنوان یک کسب و کار است. از آنجایی که امروزه تکنولوژی و شبکه مجازی و اینترنت همه گیر شده و ارزش بالایی دارد، استارتاپ ها نیز همراه با تکنولوژی پیش رفته اند. استارتاپ یک ایده نو است و برای راه اندازی آن نیاز به سرمایه گذار استارت آپ حس میشود. از راه های مختلفی میتوان منابع مالی استارتاپ ها را تامین کرد و یکی از این راه ها جذب سرمایه گذار است.
انواع سرمایه گذاری در استارتاپ
سرمایه گذاری در استارتاپ ها انواع مختلفی دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنیم.
سرمایه گذاری شخصی
یکی از روش های سرمایه گذاری در استارتاپ، سرمایه گذاری شخصی است. یعنی خود فرد ایده دهنده سرمایه اولیه راه اندازی کسب و کار خود را فراهم میکند. در این صورت نیاز به جذب سرمایه گذار بیرونی نیست. اما اگر فرد نتواند هزینه های لازم را تامین کند و نیاز به تامین مالی از بیرون داشته باشد، باید به فکر جذب سرمایه گذار باشد.
سرمایه گذار ارزش آفرین
سرمایه گذار ارزش آفرین یا “Venture Capitalist” به سرمایه گذاری هایی گفته میشود که یک گروه حرفه به عنوان اسپانسر ایده تمام هزینه های لازم را پرداخت میکنند. در این نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ نیاز به انعطاف پذیری بسیار حس میشود. از طرفی دیگر سرمایه گذار به دنبال یک ایده ناب و سود بالاست. به طور معمول در استارتاپ ها سرمایه گذار قدرت نفوذ و نظر دهی کمی دارد. میتوان به آن شراکت در استارتاپ نیز گفت.
اما ایران تبلیغ در شرایط سرمایه گذاری در استارتاپ های خود این مشکل را حل کرده است. در ایران تبلیغ سرمایه گذار میتواند نظرتان خود را بیان کند و در صورت منطقی و درست بودن نظر، نظر سرمایه گذار اعمال میشود. همچنین ایران تبلیغ با در دست داشتن چندین ایده این امکان را فراهم کرده است تا سرمایه گذار ایده و استارتاپ مورد نظر و قبول خود را انتخاب کند.
سرمایه گذاران فرشته
سرمایه گذار فرشته که به آن “Angel Investor” هم میگویند تنها یک نفر یا یک گروه بسیار کوچک منابع مالی استارتاپ را تامین میکنند. این روش نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ است زیرا سرمایه گذار نظارت و عملکرد کامل دارد. به عبارت دیگر تنها سرمایه گذار نیست و در کار نیز شراکت کامل دارد. وقتی سودی به دست می آید به طور مستقیم به سرمایه گذار میرسد و البته فراهم کردن منابع مالی نیز به عهده سرمایه گذار میباشد.
نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ
سرمایه گذاری در استارتاپ به اشکال مختلفی صورت میگیرد و یکی از بهترین و رایج ترین آنها کمک گرفتن از شرکت های سرمایه گذاری و بستن قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ است.
شرکت های سرمایه گذاری یک واسطه مطمئن بین ایده دهنده و سرمایه گذار است و شراکت در استارتاپ را برای سرمایه گذار مطمئن تر میکند. به عنوان مثال شرکت ایران تبلیغ یک واسطه معرفی سرمایه گذار به ایده دهنده و معرفی ایده به سرمایه گذار است. اما این روند و واسطه قرار گرفتن چه مزایایی دارد؟
وقتی یک شرکت معتبر مثل ایران تبلیغ ایده ای را برای جذب سرمایه گذار قبول میکند، به این معنا است که تمام بررسی های لازم در جهت سودآوری و موفق بودن ایده را انجام داده است. به عبارت دیگر تضمین موفقیت را به سرمایه گذار ارائه میدهد. سرمایه گذاران میتوانند ایده ای که دوست دارند را انتخاب کنند و قبل و بعد از بستن قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ نظر خود را در کار اعمال کنند.
منبع:
https://irantableegh.org/how-invest-startups-lucrative-partnership/
- ۰۰/۰۵/۱۶