پیدایش، سرمایه گذار استارت آپ شما

  • ۰
  • ۰

به لطف دیجی کالا و اسنپ و تپسی و صدالبته حمایت های بی دریغ دست اندرکاران برای آزار و اذیت استارتاپ ها، این پدیده های نسبتا نوظهور بحث داغ این روز ها هستن. به لطف داغ شدن این مبحث، شاهد به وجود اومدن موج استارتاپ ویکند ها هستیم و خداروشکر تقریبا هر آخر هفته، حداقل تو یه نقطه این از این مرز و بوم شاهد برگزاری یه استارتاپ ویکند هستیم.
متاسفانه مثل بیشتر پدیده هایی که وارد ایران شدن، فرهنگ و دانش در مورد استارتاپ ویکند ها هم پشت درهای گمرک گیر کرد و وارد ایران نشد.

دوست دارم با هم یه مروری روی این پدیده داشته باشیم و در انتها به نتیجه برسیم که آیا باید استارتاپ ویکند شرکت کرد یا نه؟

اگر از اطرافیانتون بپرسین که استارتاپ ویکند چیه، بعید میدونم جوابی غیر از "یه جایی که ایدتو مطرح میکنی، تیم پیدا میکنی و روی ایدت کار میکنی.در نهایت هم برای داورا ارائه میدی" بگیرین. نکته جالب اینجاست که این جمله بهترین جوابی بوده که تا الان گرفتم!!

بیاین تعریف اصلی استارتاپ ویکند رو بخونیم و جز به جز بررسیش کنیم

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

خب، این تعریف رو عینا از ویکی پدیا کپی کردم. بخش اول این تعریف، ماهیت این رویداد رو تعریف میکنه. این رویداد یه مسابقه نیست که برای اول شدن تلاش کنیم. این رویداد آموزشیه و قدم اول برای کسایی که با دنیای کسب و کار آشنایی ندارن و میخوان به اون دنیا وارد شن. برای مثال همین الان که این یادداشت رو مینویسم کنار تیمی نشستم که با هم تو یه استارتاپ ویکند شرکت کردیم. ما اول شدیم و اونا هفتم. اما اونا چند ماه زودتر از ما کسب و کارشون رو راه انداختن و وارد چرخه پیش شتابدهی آواتک شدن. نتیجه ای که به شخصه از این ماجرا گرفتم اینه که تیمی که از نظر داورا هفتمه، از نظر آواتک اونقدر ارزش داشته که وارد چرخه پیش شتابدهیش بشه. میخوام بگم نظر داورا نظر شخصی خودشونه و لزوما نشون دهنده موفقیت یا شکست یه کسب و کار نیست. پس دنبال مقام توی رویداد نباشید

در ادامه داره مشخصا میگه در طی سه روز و در آخر هفته برگزار میشه. شاید باورتون نشه ولی در حال حاضر رویدادهایی داره توی ایران برگزار میشه که 2 روزه اند یا اول هفته برگزار میشن (ما عادت داریم با همیشه با خلاقیت مثال زدنیمون بومی سازی (بخونید تخریب) انجام بدیم)

بخش سوم شرکت کننده هارو معرفی میکنه و یه پیام مخفی درونش هست. استارتاپ وبسایت نیست. استارتاپ اپلیکیشن نیست. استارتاپ یه کسب و کاره. و یه کسب و کار علاوه بر برنامه نویس، به مدیر نیاز داره. به بازاریاب نیاز داره. به گرافیست نیاز داره.

بخش بعدی به نظرم مهمترین بخش یه استارتاپ ویکنده. بعد از مطرح شدن ایده ها ارزشمند ترین بخش استارتاپ ویکند یعنی آشنا شدن با آدما و تیم سازی و به طور کلی گسترش نتورک شروع میشه.

آخرین بخش که از قضا مشکل ترین بخش هم هست، بخش اجرای کاره و منظور از اجرا، کار کردن روی ایده و کامل کردن بوم نیست. بلکه پایه ریزی بیزنس مدلیه که بشه یه کسب و کار رو بر مبنای اون جلو برد. و مهمتر از اون، راه اندازی کسب و کاره.

نکته ای که کمتر توی استارتاپ ویکند میشنوید اینه که خروجی یک استارتاپ ویکند نه تیم های برتر هستن نه جایزه مالی آخرش و نه حمایت هایی که بهتون قول میدن(و البته جدیدا مد شده که قول داده میشه و بهش عمل نمیشه. دوس دارم اسمش رو بذارم قول های رو استیجی، چون جو روی سن باعث میشه افراد قول های بزرگی به تیم های شرکت کننده بدن و بعد از پایین اومدن تازه متوجه عمق حرفی که زدن میشن). خروجی استارتاپ ویکند، استارتاپ ها هستن. خیلی دلم میخواست مفصل توضیح بدم راجب استارتاپ ها ولی خب متن خیلی طولانی میشه و فقط بسنده میکنم به یه تعریف ساده:

استارتاپ ها شرکت هایی هستن که تشکیل شدن تا یه بیزنس مدل نوآورانه رو تست کنن و ببینن آیا جواب میده یا نه

پس بنابراین خروجی اصلی یه استارتاپ ویکند یه شرکته. یعنی تو بدترین حالت باید به تعداد تیم های اون رویداد، شرکت (نه به معنای شرکت ثبت شده، منظورم کسب و کاره) ایجاد شه. اما اتفاقی که میفته چیه؟ کسایی که تو این رویداد شرکت میکنن تمام تلاششون رو میکنن که توی رویداد اول بشن و جایزه رو بگیرن!! و بعد از تموم شدن رویداد هم هرکدوم مسیر خودشون رو میرن چون با دید راه اندازی یه کسب و کار وارد این رویداد نشدن وحتی گاهی قصد راه اندازی یه کسب و کار رو هم ندارن!!
حتی به چشم دیدم که تیمی توی استارتاپ ویکند رتبه دوم رو بدست آورد و سر تقسیم جایزه مالی رویداد با هم دعواشون شد و از هم جدا شدن!!

تمام این موارد ناشی از کمبود آموزش های لازم برای تیم هاست که اولا بدونن در انتهای رویداد قرار نیست دنیا عوض شه یا قرار نیست میلیاردر شن. اما آخر رویداد اتفاق مهمی قراره توی زندگیشون بیفته و اون اتفاق اینه که اونها با تعدادی آدم آشنا شدن که میتونه آیندشون رو کاملا تغییر بده
دوما قراره کسب و کار خودشون رو راه بندازن و تمام آموزش هایی که دیدن قدم اول برای راه اندازی کسب و کار خودشونه و ادامه مسیر با خودشونه.

جا داره از همین تریبون یه انتقادی داشته باشم نسبت به اون افرادی که با افتخار میگن من تا حالا 10-15 تا استارتاپ ویکند شرکت کردم. خب اگر قرار بود اتفاقی تو زندگی این فرد بیفته با همون استارتاپ ویکند اول می­افتاد. شرکت کردن توی تعداد زیادی استارتاپ ویکند افتخار نیست. نشونه عدم توانایی این فرد در راه اندازی یه کسب وکاره.

 

 

خب پس بیایم یه جمع بندی داشته باشیم. استارتاپ ویکند یه رویداد آموزشیه. یعنی اونجا شما آموزش های اولیه برای راه اندازی یه کسب و کار رو میبینین. در استارتاپ ویکند شما با افراد مختلف اشنا میشید (افراد عادی و یا منتور و...) و نتورک خودتون رو بزرگ میکنید و در نهایت تیمی تشکیل میشه که قراره یه کسب و کار رو ایجاد کنن.
بنابه توضیحات بالا اگر نظر شخصیمو بخواید، در صورتی که دنبال راه اندازی یه کسب و کار هستید و با الفبای این مسیر آشنایی ندارید استارتاپ ویکند میتونه رویدادی باشه که زندگیتون به قبل و بعد از شرکت در اون تقسیم بشه (مثل من) اما در غیر این صورت رویدادهای دیگه ای هستند که با هزینه خیلی کمتر بتونین هرچیزی که تو یه استارتاپ ویکند دنبالش میگردید(نتورک،حمایت و....) اونجا پیدا کنید.
حالا قضاوت با شماست که چه زمانی رو انتخاب کنید که توی یه استارتاپ ویکند شرکت کنین.

 

منبع:

https://virgool.io/@kolah_siaah/why-no-startup-weekend-ijmiko8kfmpr

  • ۰۰/۰۷/۰۴
  • پیدایش 313

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی